Detailed Information on Publication Record
2004
Prostředí podporující učení a vyučování v dnešní české škole. Příspěvek k poznání kultury klíčového školního procesu.
POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Jiří ZOUNEKBasic information
Original name
Prostředí podporující učení a vyučování v dnešní české škole. Příspěvek k poznání kultury klíčového školního procesu.
Name (in English)
Stimulating Milieu to Learning and Teaching at Today's Czech Schools. A Contribution to the Recognition of the Culture of an Essential School Process
Authors
POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic)
Edition
Nitra, Pedagogická konferencia VII. Aktuálne otázky výchovy a vzdelávania v období vstupovania do EÚ. p. 89-98, 10 pp. 2004
Publisher
Univerzita Konštantína Filozofa
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/04:00011402
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-8050-657-4
Keywords in English
Stimulating; Milieu; Learning; Teaching; Czech; Schools
Změněno: 2/4/2004 13:55, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
V originále
Následující příspěvek je zaměřen na nejvýznamnější oblast chodu školy: prostředí pro učení a vyučování. Věnujeme v něm se fungování této oblasti s ohledem na několik hlavních souvislostí jejího chodu: na fungování školy jako projev její kultury, na vztahy mezi učením a vyučováním, a na paradigmata školy jako specifické organizace a školy jako pospolitosti. Tyto souvislosti vnímáme jako objektivní výchozí podmínky existence a fungování sledované oblasti chodu školy a jejího eventuálního rozvoje. Dále vztahujeme k tématu data, která jsme získali naším empirickým šetřením na českých školách. Z obou souborů poznatků vyvozujeme některé obecné závěry, které napomáhají přiblížit se k poznání kultury klíčového procesu ve škole
In English
This contribution deals with the most important area of school operation, the learning and teaching environment. Several weighty circumstances of its functioning are herewith examined, such as the operation of the school as a manifestation of its culture, the relation between learning and teaching, and paradigms of the school as specific organization or the school as community. Such contexts are considered as objective pre-conditions for the existence and operation of the area under observation and its development. Subsequently, data obtained through our empirical research at Czech schools are related to the subject. Some general conclusions are derived form both sets of findings, contributing thus to better recognition of the culture of this essential process.
Links
GA406/01/1078, research and development project |
|