ZOUNEK, Jiří. K roli ICT v klíčových oblastech fungování školy a její kultury (On the role of ICT in the key areas of school operation and its culture). In 11. konference ČAPV: Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání: Sborník referátů. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2003, p. 1-7, 8 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K roli ICT v klíčových oblastech fungování školy a její kultury
Name (in English) On the role of ICT in the key areas of school operation and its culture
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, 11. konference ČAPV: Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání: Sborník referátů, p. 1-7, 8 pp. 2003.
Publisher Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/03:00019751
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English ICT; school; school management; headmaster; school culture; learning; teaching; teacher
Tags headmaster, ICT, learning, school, school culture, school management, teacher, teaching
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D., učo 1752. Changed: 1/2/2006 14:29.
Abstract
Příspěvek je jedním z prvních výsledků výzkumného projektu s názvem Informační a komunikační technologie a kultura školy (K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy). Autor v něm navazuje na dílčí výsledky výzkumného projektu Kultura české školy a strategie jejího rozvoje, jehož je spoluřešitelem a v rámci něhož byly identifikovány klíčové oblasti fungování školy a její kultury v českém prostředí, jedná se o následující oblasti: "shoda lidí na hlavních principech fungování školy", "vytváření a naplňování představy o tom, kam by měla škola směřovat (vize školy)", "otevřenost koly vůči okolí, prostředí podporující učení a vyučování" a "řízení školy".V příspěvku si autor klade otázky, zda a jak reflektují roli ICT ve školách odborné pedagogické časopisy, odborná literatura a další relevantní prameny. Nálezy získané obsahovou analýzou těchto zdrojů pak budou vztaženy k jednotlivým oblastem fungování školy s cílem naznačit, v jakých oblastech se ICT významně projevují a kde je možné hledat jejich potenciál.
Abstract (in English)
The contribution is one of the partial outcomes of a three-year project called Information and Communication Technologies (ICT) and School Culture (Towards the Role of Informational and Communication Technologies in the development of Czech school culture). The results of the pre-research phase indicate the areas seen by the headmasters as showing significant potential for ICT, but also the areas perceived as being limited and the overall significance of ICT for the development of school and its culture.
Links
GP406/03/P119, research and development projectName: Informační a komunikační technologie a kultura školy. K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy
Investor: Czech Science Foundation, Information and communication technologies and school culture. Towards the role of information and communication technologies in development of Czech school culture
PrintDisplayed: 25/4/2024 07:50