V originále
Příspěvek je jedním z dílčích výstupů výzkumného projektu s názvem Informační a komunikační technologie a kultura školy (K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy). K nepřehlednutelným fenoménům dnešní doby patří média, která mají významný vliv na utváření obrazu o realitě a obsah mediálních sdělení je mnohými recipienty považován za pravdivý obraz skutečnosti. Zájem aktérů školního vzdělávání o informační a komunikační technologie je podněcován mnoha faktory, mimo jiné také pozitivními či negativními signály z okolí škol. Jedním z nejdůležitějších prostředků, který ovlivňuje představy lidí ve školách o ICT, jsou právě masová média, popř. média určená široké populaci pedagogických pracovníků či vědeckým pracovníkům. V příspěvku si proto autor klade otázky, zda a jak reflektují vztah ICT a školy, resp. vzdělávání vybrané české odborné pedagogické časopisy, periodika určená pedagogické veřejnosti (tištěná i elektronická) a denní tisk. V závěru příspěvku jsou diskutovány výsledky analýzy médií vzhledem k současnému rozvoji ICT a fungování škol.
In English
The contribution made in this paper results from the outcomes of a research project titled, Information and Communication Technologies and School Culture (Towards the role of information and communication technologies in the development of Czech school culture). The media is a significant factor that shapes our perception of reality, and the content of media messages is considered to be a true reflection of reality by many recipients. Furthermore, the interest of individuals involved in school education and in information and communication technologies (ICT) is often evoked by the media. The author of this paper attempts to answer the question whether selected Czech pedagogical journals and periodicals, aimed at a broader pedagogical public (both in print and electronic form), and daily press reflect the relationship between ICT and schools. The contribution of the results of analysing the media, in regard to current ICT development and school functioning, is presented.