FILIP, Miroslav. Revize testu sémantické výběru (The revision of the semantic selection test). In Sociální procesy a osobnost. Brno: Psychologický ústav FF MU v Brně, 2003, p. 73-80. ISBN 80-86633-09-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Revize testu sémantické výběru
Name (in English) The revision of the semantic selection test
Authors FILIP, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sociální procesy a osobnost, p. 73-80, 2003.
Publisher Psychologický ústav FF MU v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/03:00009583
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86633-09-8
Keywords in English semantic selection test; psychodiagnostics; test construction
Tags psychodiagnostics, Semantic selection test, test construction
Changed by Changed by: Mgr. Miroslav Filip, Ph.D., učo 16377. Changed: 20/5/2004 11:21.
Abstract
Poster se snaží představit přepracovanou verzi testu sémantického výběru. Navrhovaný přístup od původní verze testu přejímá pouze základní způsob sběru dat a je formulován obecněji jako celistvý diagnostický proces, který určuje pravidla konstrukce konkrétní verze testu pro danou situaci, způsob administrace, zacházení s daty, zobrazení výsledků a principy jejich interpretace. Celková koncepce testu je ovlivněna konstruktivistickou teorií G.A. Kellyho, konkrétní postupy využívají pravděpodobnostní přístup v měření a tzv. formální pojmovou analýzu. Výsledkem je alternativní způsob diagnostiky vhodný pro aplikaci v idiografickém výzkumu a v klinické praxi.
Abstract (in English)
The poster aims to introduce the innovated semantic selection test. The proposed approach takes only the basic principles from the original test. It is formulated more generally as a comprehensive diagnostic process which sets the guidelines for the construction of specific test in a specific situation, the way of its administration, data-analysis, display of results and their interpretation. The whole conception of the test is influenced by G.A. Kelly's constructivism. Techniques of item-analysis are based on the probabilistic approach to measurement and on the formal concept analysis. The result represents an alternative method to standard tests and questionnaires which could be usefully applied in idiographic research and in the clinical praxis.
Links
LN00A023, research and development projectName: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
PrintDisplayed: 3/10/2024 12:38