D 2003

Revize testu sémantické výběru

FILIP, Miroslav

Basic information

Original name

Revize testu sémantické výběru

Name (in English)

The revision of the semantic selection test

Authors

FILIP, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Sociální procesy a osobnost, p. 73-80, 2003

Publisher

Psychologický ústav FF MU v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/03:00009583

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-86633-09-8

Keywords in English

semantic selection test; psychodiagnostics; test construction
Změněno: 20/5/2004 11:21, Mgr. Miroslav Filip, Ph.D.

Abstract

V originále

Poster se snaží představit přepracovanou verzi testu sémantického výběru. Navrhovaný přístup od původní verze testu přejímá pouze základní způsob sběru dat a je formulován obecněji jako celistvý diagnostický proces, který určuje pravidla konstrukce konkrétní verze testu pro danou situaci, způsob administrace, zacházení s daty, zobrazení výsledků a principy jejich interpretace. Celková koncepce testu je ovlivněna konstruktivistickou teorií G.A. Kellyho, konkrétní postupy využívají pravděpodobnostní přístup v měření a tzv. formální pojmovou analýzu. Výsledkem je alternativní způsob diagnostiky vhodný pro aplikaci v idiografickém výzkumu a v klinické praxi.

In English

The poster aims to introduce the innovated semantic selection test. The proposed approach takes only the basic principles from the original test. It is formulated more generally as a comprehensive diagnostic process which sets the guidelines for the construction of specific test in a specific situation, the way of its administration, data-analysis, display of results and their interpretation. The whole conception of the test is influenced by G.A. Kelly's constructivism. Techniques of item-analysis are based on the probabilistic approach to measurement and on the formal concept analysis. The result represents an alternative method to standard tests and questionnaires which could be usefully applied in idiographic research and in the clinical praxis.

Links

LN00A023, research and development project
Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts