Detailed Information on Publication Record
2003
Revize testu sémantické výběru
FILIP, MiroslavBasic information
Original name
Revize testu sémantické výběru
Name (in English)
The revision of the semantic selection test
Authors
FILIP, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Sociální procesy a osobnost, p. 73-80, 2003
Publisher
Psychologický ústav FF MU v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/03:00009583
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-86633-09-8
Keywords in English
semantic selection test; psychodiagnostics; test construction
Změněno: 20/5/2004 11:21, Mgr. Miroslav Filip, Ph.D.
V originále
Poster se snaží představit přepracovanou verzi testu sémantického výběru. Navrhovaný přístup od původní verze testu přejímá pouze základní způsob sběru dat a je formulován obecněji jako celistvý diagnostický proces, který určuje pravidla konstrukce konkrétní verze testu pro danou situaci, způsob administrace, zacházení s daty, zobrazení výsledků a principy jejich interpretace. Celková koncepce testu je ovlivněna konstruktivistickou teorií G.A. Kellyho, konkrétní postupy využívají pravděpodobnostní přístup v měření a tzv. formální pojmovou analýzu. Výsledkem je alternativní způsob diagnostiky vhodný pro aplikaci v idiografickém výzkumu a v klinické praxi.
In English
The poster aims to introduce the innovated semantic selection test. The proposed approach takes only the basic principles from the original test. It is formulated more generally as a comprehensive diagnostic process which sets the guidelines for the construction of specific test in a specific situation, the way of its administration, data-analysis, display of results and their interpretation. The whole conception of the test is influenced by G.A. Kelly's constructivism. Techniques of item-analysis are based on the probabilistic approach to measurement and on the formal concept analysis. The result represents an alternative method to standard tests and questionnaires which could be usefully applied in idiographic research and in the clinical praxis.
Links
LN00A023, research and development project |
|