CHAMONIKOLASOVÁ, Jana. Gradation of Meaning in an English Sentence. Anglica Wratislaviensia 42. Wrocław: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2004, vol. 42, No 1, p. 111-118. ISSN 0301-7966.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Gradation of Meaning in an English Sentence
Name in Czech Gradace významu v anglické větě
Authors CHAMONIKOLASOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Anglica Wratislaviensia 42, Wrocław, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2004, 0301-7966.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/04:00030610
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English semantics; syntax; functional sentence perspective; word-order patterns
Tags Functional Sentence Perspective, semantics, Syntax, word-order patterns
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D., učo 109. Changed: 3/12/2007 15:56.
Abstract
The paper deals with Bolinger's theory of linear modification, which is based on the claim that 'gradation of position creates gradation of meaning when there are no interfering factors'. The theory of functional sentence perspective interprets the gradation of meaning as an essential property of the development of the communication. In developing the communication, the meanings continually move closer to the high point of the communication, i.e. they gradually gain in communicative value. The paper outlines the interfering factors that work counter to linear modification. Although word order is grammaticalized in English, the tendency to linear modification is so strong that under certain conditions, gradation of position creates gradation of meaning even when there are interfering factors.
Abstract (in Czech)
Článek pojednává o Bolingerově teorii lineární modifikace, jejímž ohniskem je která tvrzeni že "gradace pozice, pokud tomu nebrání rušivé faktory, vytváří gradaci významu". Gradace významu je v teorii funkční větné perspektivy chápána jako základní rys výstavby komunikace: od počátku věty směrem k jejímu konci roste komunikativní závažnost jazykových jednotek. Článek rozebírá faktory, které mohou gradaci bránit, a dokazuje, že tendence k lineární modifikaci je i v angličtině tak silná, že za určitých okolností ke gradaci významu a gradaci komunikativní závažnosti dochází i když jsou rušivé faktory přítomny.
PrintDisplayed: 3/8/2024 21:28