Detailed Information on Publication Record
2004
Gradation of Meaning in an English Sentence
CHAMONIKOLASOVÁ, JanaBasic information
Original name
Gradation of Meaning in an English Sentence
Name in Czech
Gradace významu v anglické větě
Authors
CHAMONIKOLASOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Anglica Wratislaviensia 42, Wrocław, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2004, 0301-7966
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/04:00030610
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
semantics; syntax; functional sentence perspective; word-order patterns
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 3/12/2007 15:56, doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
V originále
The paper deals with Bolinger's theory of linear modification, which is based on the claim that 'gradation of position creates gradation of meaning when there are no interfering factors'. The theory of functional sentence perspective interprets the gradation of meaning as an essential property of the development of the communication. In developing the communication, the meanings continually move closer to the high point of the communication, i.e. they gradually gain in communicative value. The paper outlines the interfering factors that work counter to linear modification. Although word order is grammaticalized in English, the tendency to linear modification is so strong that under certain conditions, gradation of position creates gradation of meaning even when there are interfering factors.
In Czech
Článek pojednává o Bolingerově teorii lineární modifikace, jejímž ohniskem je která tvrzeni že "gradace pozice, pokud tomu nebrání rušivé faktory, vytváří gradaci významu". Gradace významu je v teorii funkční větné perspektivy chápána jako základní rys výstavby komunikace: od počátku věty směrem k jejímu konci roste komunikativní závažnost jazykových jednotek. Článek rozebírá faktory, které mohou gradaci bránit, a dokazuje, že tendence k lineární modifikaci je i v angličtině tak silná, že za určitých okolností ke gradaci významu a gradaci komunikativní závažnosti dochází i když jsou rušivé faktory přítomny.