J 2004

Gradation of Meaning in an English Sentence

CHAMONIKOLASOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Gradation of Meaning in an English Sentence

Name in Czech

Gradace významu v anglické větě

Authors

CHAMONIKOLASOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Anglica Wratislaviensia 42, Wrocław, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2004, 0301-7966

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/04:00030610

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

semantics; syntax; functional sentence perspective; word-order patterns

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/12/2007 15:56, doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper deals with Bolinger's theory of linear modification, which is based on the claim that 'gradation of position creates gradation of meaning when there are no interfering factors'. The theory of functional sentence perspective interprets the gradation of meaning as an essential property of the development of the communication. In developing the communication, the meanings continually move closer to the high point of the communication, i.e. they gradually gain in communicative value. The paper outlines the interfering factors that work counter to linear modification. Although word order is grammaticalized in English, the tendency to linear modification is so strong that under certain conditions, gradation of position creates gradation of meaning even when there are interfering factors.

In Czech

Článek pojednává o Bolingerově teorii lineární modifikace, jejímž ohniskem je která tvrzeni že "gradace pozice, pokud tomu nebrání rušivé faktory, vytváří gradaci významu". Gradace významu je v teorii funkční větné perspektivy chápána jako základní rys výstavby komunikace: od počátku věty směrem k jejímu konci roste komunikativní závažnost jazykových jednotek. Článek rozebírá faktory, které mohou gradaci bránit, a dokazuje, že tendence k lineární modifikaci je i v angličtině tak silná, že za určitých okolností ke gradaci významu a gradaci komunikativní závažnosti dochází i když jsou rušivé faktory přítomny.