KATRŇÁK, Tomáš, Martin KREIDL a Laura FÓNADOVÁ. Has the Post-communist Transformation Led to an Increase in Educational Homogamy in The Czech Republic after 1989?. Online. Czech Sociological Review. Prague: Academy of Sciences of the CR, 2004, roč. 2004, č. 3, s. 297-318, 21 s. ISSN 1210-3861. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Has the Post-communist Transformation Led to an Increase in Educational Homogamy in The Czech Republic after 1989?
Název česky Zapříčinila postkomunistická transformace po roce 1989 vzrůst vzdělanostní homogamie?
Autoři KATRŇÁK, Tomáš (203 Česká republika, garant), Martin KREIDL (203 Česká republika) a Laura FÓNADOVÁ (703 Slovensko)
Vydání Czech Sociological Review, Prague, Academy of Sciences of the CR, 2004, 1210-3861.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/04:00010070
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000224320000004
Klíčová slova anglicky education; homogamy; social inequality; czech society
Štítky czech society, Education, homogamy, social inequality
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D., učo 7150. Změněno: 25. 6. 2009 16:27.
Anotace
This article analyzes trends in educational homogamy in Czech society from 1988 to 2000. Two hypotheses are tested: (1) that educational homogamy strengthened as a results of growing economic uncertainty during the 1990s, and (2) that educational homogamy is higher among younger newlyweds than among people who get married after 30 years of age. We analyze vital statistics data on all new marriages from 1988, 1991, 1993, 1997 and 2000. On the basis of log-linear analysis the first hypothesis was refuted, as no change in the tendency to marry homogamously was observed during the 1990s in the Czech republic. We find strong support for the second hypothesis- educational homogamy is indeed much higher among younger than among older couples. Finally, we discuss some possible explanation for the lack of trend in homogamy that we detected.
Anotace česky
Článek se zabývá vývojem vzdělanostní homogamie po roce 1989.
Návaznosti
MSM 142300002, záměrNázev: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 21:40