D 2004

La relazione tra apparenza e realta nelle questioni etiche secondo Aristotele

OSOLSOBĚ, Petr

Základní údaje

Originální název

La relazione tra apparenza e realta nelle questioni etiche secondo Aristotele

Název česky

Zdání a skutečnost v otázkách etické povahy (teorie přání)

Název anglicky

Appearence and Reality in The Ethical Matters According To Aristotle

Autoři

OSOLSOBĚ, Petr (203 Česká republika, garant)

Vydání

Padova, Antonio Da Re, Gabriele De Anna: Virtu, Natura e Normativita, od s. 39-49, 11 s. 2004

Nakladatel

Il Poligrafo

Další údaje

Jazyk

italština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/04:00019770

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

88-7115-432-0

Klíčová slova anglicky

Aristotle; ethics; universals; epistemology

Štítky

Aristotle, epistemology, ethics, Universals
Změněno: 13. 8. 2005 12:14, prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.

Anotace

ORIG CZ EN

V originále

Consideriamo la relazione tra apparenza e realta nelle questioni etiche. La trattazione aristotelica del rapporto tra la dialettica, la scienza e la realta puo essere spiegata nei termini di una dottrina metafisica piu fondamentale riguardante il rapporto tra le facolta umane e i loro oggetti. Se vogliamo lasciare aperta la possibilita di distinguere tra un uso esperto e uno inesperto delle facolta, possiamo dire che gli oggetti delle facolta dell esperto sono quelle cose che costituiscono veramente cio che gli oggetti delle facolta dell altro (il non esperto) sembrano essere. Ora, Aristotele propone che, "in questui casi, si deve ritenere che cio che appare all'uomo buono e veramente cos e" (EN, K5, 1176a15-16). Questo esprime in modo perentorio la convinzione di Aristotele che la realta (einai) e lapparenza (phainestain) non si escludono tra di loro.

Česky

V Aristotelově filozofi označuje "dialektika" oblast metodologických úvah o možnosti a pravděpodobnosti lidského poznání na základně adekvace mezi poznávacími mohutnostmi a jejich předmětem. Podle Aristotelovy teorie přání (Etika Nik. III) je možno v předmětu rozeznávat nepodmíněný, prostý předmět přání, vedle předmětu nevlastního, podmíněného, platného pouze z určitého hlediska. Ćlánek je kritickým koreferátem článku prof. T. Scaltsase na konferenci NATURE AND VIRTUE pořádaném universitou padovskou.

Návaznosti

GA408/94/1815, projekt VaV
Název: Estetika sv. Augustina a prameny k ní
Investor: Grantová agentura ČR, Estetika sv. Augustina a prameny k ní
Zobrazeno: 5. 11. 2024 05:26