Detailed Information on Publication Record
2004
Pupils Optimal School Adaptation Factors
POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁBasic information
Original name
Pupils Optimal School Adaptation Factors
Name in Czech
Faktory optimální školní adaptace žáků
Authors
POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Brno, Teachers and Health 6. Evžen Řehulka (Ed.), p. 429-438, 10 pp. 2004
Publisher
Paido a Masarykova univerzita v Brně
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/04:00010310
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7315-093-8
UT WoS
000264734800031
Keywords (in Czech)
adaptace; psychická zátěž; odpovědnost; sociální vztahy
Keywords in English
adaptation; psychological load; responsibility; social relationships
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 29/6/2009 14:14, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
Within the framework of a wider research project, the sample of primary school pupils was aimed at discovering the connections between maladaptation symptoms, selected personality characteristics and school performance. It turned out that an impaired school performance did not often correspond to their intellectual capacity and that such pupils were typically characterised by a low level of performance motivation, external attributions, and lower acceptance of responsibility for their own behaviour. Having identified the maladaptation causes leading to psychological load and stress, we were brought to reflecting the ways how to modify maladapted pupils behaviour.
In Czech
Na vzorku žáků základních škol bylo v rámci širšího výzkumného projektu zjišťováno, jaké jsou souvislosti mezi symptomy maladaptace, vybranými osobnostními vlastnostmi a školní výkonností. Ukázalo se, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Identifikace příčin maladaptace vedoucí k psychické zátěži a stresu nás vedla k úvahám o tom, jak modifikovat chování maladaptovaných žáků.
Links
MSM 142300002, plan (intention) |
| ||
MSM 144100001, plan (intention) |
|