POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁ. Pupils Optimal School Adaptation Factors. In Řehulka Evžen et al. and Řehulka Evžen et al. Teachers and Health 6. Evžen Řehulka (Ed.). 1st ed. Brno: Paido a Masarykova univerzita v Brně, 2004, p. 429-438. ISBN 978-80-7315-093-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pupils Optimal School Adaptation Factors
Name in Czech Faktory optimální školní adaptace žáků
Authors POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Teachers and Health 6. Evžen Řehulka (Ed.), p. 429-438, 10 pp. 2004.
Publisher Paido a Masarykova univerzita v Brně
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/04:00010310
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7315-093-8
UT WoS 000264734800031
Keywords (in Czech) adaptace; psychická zátěž; odpovědnost; sociální vztahy
Keywords in English adaptation; psychological load; responsibility; social relationships
Tags adaptation, psychological load, responsibility, social relationships
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 29/6/2009 14:14.
Abstract
Within the framework of a wider research project, the sample of primary school pupils was aimed at discovering the connections between maladaptation symptoms, selected personality characteristics and school performance. It turned out that an impaired school performance did not often correspond to their intellectual capacity and that such pupils were typically characterised by a low level of performance motivation, external attributions, and lower acceptance of responsibility for their own behaviour. Having identified the maladaptation causes leading to psychological load and stress, we were brought to reflecting the ways how to modify maladapted pupils behaviour.
Abstract (in Czech)
Na vzorku žáků základních škol bylo v rámci širšího výzkumného projektu zjišťováno, jaké jsou souvislosti mezi symptomy maladaptace, vybranými osobnostními vlastnostmi a školní výkonností. Ukázalo se, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Identifikace příčin maladaptace vedoucí k psychické zátěži a stresu nás vedla k úvahám o tom, jak modifikovat chování maladaptovaných žáků.
Links
MSM 142300002, plan (intention)Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
MSM 144100001, plan (intention)Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health
PrintDisplayed: 22/7/2024 21:37