D 2004

Pupils Optimal School Adaptation Factors

POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁ

Basic information

Original name

Pupils Optimal School Adaptation Factors

Name in Czech

Faktory optimální školní adaptace žáků

Authors

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Teachers and Health 6. Evžen Řehulka (Ed.), p. 429-438, 10 pp. 2004

Publisher

Paido a Masarykova univerzita v Brně

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/04:00010310

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7315-093-8

UT WoS

000264734800031

Keywords (in Czech)

adaptace; psychická zátěž; odpovědnost; sociální vztahy

Keywords in English

adaptation; psychological load; responsibility; social relationships

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/6/2009 14:14, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Abstract

V originále

Within the framework of a wider research project, the sample of primary school pupils was aimed at discovering the connections between maladaptation symptoms, selected personality characteristics and school performance. It turned out that an impaired school performance did not often correspond to their intellectual capacity and that such pupils were typically characterised by a low level of performance motivation, external attributions, and lower acceptance of responsibility for their own behaviour. Having identified the maladaptation causes leading to psychological load and stress, we were brought to reflecting the ways how to modify maladapted pupils behaviour.

In Czech

Na vzorku žáků základních škol bylo v rámci širšího výzkumného projektu zjišťováno, jaké jsou souvislosti mezi symptomy maladaptace, vybranými osobnostními vlastnostmi a školní výkonností. Ukázalo se, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Identifikace příčin maladaptace vedoucí k psychické zátěži a stresu nás vedla k úvahám o tom, jak modifikovat chování maladaptovaných žáků.

Links

MSM 142300002, plan (intention)
Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
MSM 144100001, plan (intention)
Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health