Detailed Information on Publication Record
2007
Computer-based tests: the impact of test design and problem of equivalency.
KVĚTON, Petr, Martin JELÍNEK, Dalibor VOBOŘIL and Helena KLIMUSOVÁBasic information
Original name
Computer-based tests: the impact of test design and problem of equivalency.
Name in Czech
Počítačem podporované testy: vliv designu a problém ekvivalence
Authors
Edition
Computers in Human Behavior, Elsevier Science, 2007, 0747-5632
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
United States of America
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 1.344
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000241318000003
Keywords in English
computer-based assessment;speeded tests;equivalency;test design;ergonomics
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/3/2012 15:37, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
Nowadays, computerized forms of psychodiagnostic methods are often produced without appropriate psychometric characteristics, or without proving equivalency with conventional forms. Moreover, there exist tests with more than one computerized versions, which are mostly designed differently. Study I focused on the impact of test design. It was found that even simple change of color scheme (light stimuli on dark background vs. dark stimuli on light background) had a significant effect on subjects performance. Study II examined equivalency of a computerized speeded test, which is broadly used within psychological practitioners in the Czech Republic; this form was found non-equivalent with its conventional counterpart.
In Czech
Počítačové formy diagnostických metod jsou často publikovány s psychometrickými charakteristikami pocházejícími z tradičních forem metod a bez dokladů o ekvivalenci s těmito formami. Navíc často existuje více počítačových forem téhož testu, které se liší svým designem. Studie I se zaměřuje na vliv designu na výsledky testu. Bylo zjištěno, že změna v barevném schématu Bourdonova pozornostního testu (světlé podněty na tmavém pozadí vs. tmavé podněty na světlém pozadí) ovlivňuje výkon probandů. Studie II se zabývá ekvivalencí počítačové formy Testu koncentrace pozornosti, který je často používán v psychologické praxi v rámci České republiky. Počítačová a tradiční forma vykazují známky neekvivalentnosti.