DALAJKA, Jiří. Tvorba ukazatelů etnické identity, etnická distance, a reálného kontaktu s jinými etniky (Index creating of ethnic identity, ethnic distance and real contact with different ethnicities). Stará Lesná (Slovensko): VII. Sociální procesy a osobnost, 2004.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tvorba ukazatelů etnické identity, etnická distance, a reálného kontaktu s jinými etniky
Name (in English) Index creating of ethnic identity, ethnic distance and real contact with different ethnicities
Authors DALAJKA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Stará Lesná (Slovensko), 2004.
Publisher VII. Sociální procesy a osobnost
Other information
Original language Czech
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/04:00010408
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English ethnic identity; ethnic
Tags ethnic, ethnic identity
Changed by Changed by: Mgr. Jiří Dalajka, Ph.D., učo 9813. Changed: 17/6/2009 09:28.
Abstract
V rámci výzkumného projektu proběhlo dotazníkové šetření, zaměřené na zjišťování interetnických vztahů mezi dětmi pátých, osmých a devátých tříd základních škol. V rámci tohoto výzkumu bylo zapotřebí se vypořádat s uchopením základních ukazatelů. Jedná se především o ukazatele, jež vznikli agregací jednotlivých položek dotazníku. Prvním tímto ukazatelem je etnická identita. Tento ukazatel nestaví pouze na sebedeklaraci dětí k určité národnosti, ale je vytvořen skrze konstrukt, zahrnující také národnosti rodičů a jazyk, kterým doma spolu mluví. Získaly jsme tak ukazatel, který lépe odráží situaci, ve které se dítě pohybuje. Na jeho základě byla posléze odvozena etnicita dítěte. Dalším ukazatelem je tzv. etnická distance. Tento ukazatel vznikl agregací patnácti otázek týkajících se postojů dítěte a vypovídá o míře odstupu k odlišným národnostem a etnikům. Třetím ukazatelem je míra reálného kontaktu. V tomto ukazateli jsou zmapovány čtyři oblasti, ve kterých se děti pohybují- škola, rodina, kamarádi, širší sociální okolí. Tento ukazatel vypovídá o skutečném kontaktu dětí s odlišnými národnostmi. Příspěvek se věnuje způsobu vymezení a využití těchto ukazatelů.
Abstract (in English)
This study deals with the issue of identifying inter-ethnic relations between children fifth, eighth and ninth elementary school classes.
Links
LN00A023, research and development projectName: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
PrintDisplayed: 16/10/2024 17:46