NAVRÁTIL, Marek. Presence of "flow phenomenon" and its verification. In 6th EUROPEAN SOCIAL COGNITION NETWORK MEETING. 1st ed. Lisboa: ESCON, 2004, p. 36-36.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Presence of "flow phenomenon" and its verification
Name in Czech Výskyt fenoménu Flow a jeho ověření
Authors NAVRÁTIL, Marek (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Lisboa, 6th EUROPEAN SOCIAL COGNITION NETWORK MEETING, p. 36-36, 1 pp. 2004.
Publisher ESCON
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Portugal
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/04:00010541
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English flow; cyberspace
Tags cyberspace, flow
Changed by Changed by: Mgr. Marek Navrátil, učo 22835. Changed: 11/5/2005 16:40.
Abstract
The present article focuses on the Flow experience (I.E. absorbing holistic immersion into task) as defined by Csikszentmihalyi (1975). An overview of previous research in the field is presented with a particular emphasis on studies dealing with the Flow experience in cyberspace. The present study utilized a mixed research methodology, involving both quasi-experimental and naturalistic observation. The registration of the course of the Flow by a parallel Finger Tapping Test and by a subsequent inquiry on the quality of the experience is explored among 15 participants, comparing two types of tasks. Differences between the level of Finger Tapping performance during computer game playing and during a boring sorting task were found, especially in the intervals among the individual taps. The conditions for the generation of the flowgenic context are suggested for further experimental studies.
Abstract (in Czech)
Prezentovaný článek se zaměřuje na prožitek Flow (absorbující holistické ponoření do řešení úkolu) dle Csikzsentmihalyho (1975). Přehled již realizovaných studií je je prezentován s důrazem na studie zabývající se fenoménem Flow a cyberspace. Studie realizovaná pomocí smíšené výzkumné metodologie zahrnuje jak kvaziexperimentální přístup tak i přirozené pozorování. Záznam výskytu Flow je realizován pomocí Finger Tapping testu a následného dotazování. Byly zaznamenány změny ve výkonu v testu ťukání prstem v průběhu hraní počítačové hry a přebírání luštěnin, především v délce časového intervalu mezi jednotlivými údery. Pro další výzkumy jsou definovány podmínky vzniku flowogenního kontextu.
Links
MSM 142300002, plan (intention)Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
PrintDisplayed: 21/7/2024 11:21