J 2004

Do social workers avoid the dilemmas of work with cliens?

MUSIL, Libor, Kateřina KUBALČÍKOVÁ, Olga HUBÍKOVÁ and Mirka NEČASOVÁ

Basic information

Original name

Do social workers avoid the dilemmas of work with cliens?

Name in Czech

Obcházejí sociální pracovníci dilemata své práce s klienty?

Authors

MUSIL, Libor (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina KUBALČÍKOVÁ (203 Czech Republic), Olga HUBÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Mirka NEČASOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

European journal of social work, Oxfordshire, Carfax Publishing, 2004, 1369-1457

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/04:00011684

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

Culture of Social Work Service Organizations; Dilemmas of Work with Clients; Street-level Policies
Změněno: 10/2/2005 12:13, Bc. Marie Žižlavská

Abstract

V originále

This article is devoted to Lipsky`s suggestion that purpose of street-level policies is to establish and justify patterns of behaviour that enable street-level bureaucrats to avoid the dilemmas provoked by uncertain working conditions. Based on a review of relevant literature as well as on case studies in the culture of social work service organizations by the authors, the article suggests that two kinds of street-level policies are described by the research. The first is consistent with the aforementioned idea by Lipsky and follows thewish of social service workers to avoid the dilemmas of their work with clients without trying to change those uncertain conditions that provoke these dilemmas. The actors of the second kind of street-level policy try to negotiate with relevant partners and to change uncertain working conditions that are at the roots of their dilemmas. Both kinds of street-level policy are described by means of empirical examples and their substantive features are summarised.

In Czech

Článek se zabývá Lipskyho domněnkou, že řadoví pracovníci organizací služeb sociální práce se snaží uplatňovat a ospravedlňovat takové srategie interakce s klientem, díky kterým mohou obcházet dilemata vyvolaná neurčitostí jejich pracovních podmínek. Pomocí relevantní literatury a na základě vlastních případových studií kultury organizací služeb sociální práce autoři předkládají hypotézu, že výzkum dosud popsal dva typy strategií řadových pracovníků. První sleduje výše zmíněnou představu Lipskyho a je výrazem touhy pracovníků sociálních služeb vyhnout se dilematům práce s klientem, aniž by bylo nutné měnit ty neurčité pracovní podmínky, které vedly ke vzniku dilemat. Řadoví pracovníci, kteří uplatňují druhý typ strategie, se snaží s relevantními partnery vyjednat změnu těch neurčitých pracovních podmínek, které jsou zdrojem dilemat. Oba typy strategií jsou popsány pomocí empirických příkladů a v závěru je uveden přehled jejich podstatných charakteristik.

Links

GA403/03/0988, research and development project
Name: Funkce kultury služeb sociální práce a přístupy ke klientům
Investor: Czech Science Foundation, The Function of Social Services Culture and Approaches to Clients