D 2004

PODNIKÁNÍ A KULTURNÍ ROZDÍLY (DIMENZE MASKULINITA versus FEMINITA)

GREGOROVÁ, Ivana

Basic information

Original name

PODNIKÁNÍ A KULTURNÍ ROZDÍLY (DIMENZE MASKULINITA versus FEMINITA)

Name (in English)

BUSINESS AND THE CULTURAL DIFFERENCIES (DIMENSION MASCULINITY and FEMINITY)

Authors

GREGOROVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Nové trendy rozvoje prmyslu, p. 16-23, 2004

Publisher

VUT Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/04:00011695

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

80-214-2787-6

Keywords in English

Management; desk research; leadership style
Změněno: 25/11/2004 17:19, Ing. Ivana Jašková, Ph.D.

Abstract

V originále

Pedmtem této publikace je pojednání o národních odlišnostech, které se projevují v organizaní struktue podnik, ve firemní kultue a v obchodních a spoleenských zvyklostech. Jednotlivé rysy národních kultur je možné porovnat pomocí kulturních dimenzí. Zde zkoumám vliv národní kultury na kulturu podnikovou v jednotlivých pobokách jedné nadnárodní spolenosti s nmeckým pvodem, spolenosti HARIBO. Pomocí kvantitativních metod výzkumu dokazuji, že národní kultura, ve které spolenost psobí, má vliv na jednání a rozhodování zamstnanc a tudíž i na podnikovou kulturu.

In English

The goal of this essay concerning Business and cultural differences is to analyze the cultural differences, which occur in organization structures of businesses, in business culture and in business and cultural behaviors. It is possible to compare these specific features of national cultures by means of cultural dimensions. Ive focused on the influence of national culture on a business culture in general and I use for my research the selected branches of the German international company called HARIBO. Using quantitative research methods I demonstrated, that the national culture where the company acts influences employees behaviors and decision-making and that way the business culture itself.

Links

GA402/02/1563, research and development project
Name: Profesní samospráva jako fenomén občanské společnosti
Investor: Czech Science Foundation, Vocational self - administration as a phenomenon of citizen society