C 2004

Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností

JARKOVSKÁ, Lucie

Basic information

Original name

Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností

Name (in English)

The Role of Fairytales and the Children Literature in the Reproduction of Gender Inequalities

Authors

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor)
Igor Nosál (ed.).

Edition

Brno, Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. p. 42-52, 10 pp. Sociální studia, 2004

Publisher

Barrister&Principal

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/04:00010568

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-86598-80-2

Keywords in English

Children; Childhood; Sociology of Childhood; Fairytales; Gender Inequalities
Změněno: 1/7/2009 00:49, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Abstract

V originále

Pohádky jsou často vnímány jako svět fantazie, kde dochází k překračování hranic, které vymezují různé kategorie sociální struktury. To však neplatí univerzálně, většina tradičních pohádek, které jsou dnešním dětem dostupné, a i mnohé pohádky novodobé, zachovávají značně tradičně vymezenou genderovou strukturu. Hlavní hrdina je častěji mužského rodu, ženské postavy jsou pasivní, úspěchu dosahují krásou nikoli vlastní šikovností, jejich osud je v rukou mužských postav. Takto konstruované pohádkové postavy se stávají vzorem, který dívkám a chlapcům přináší normativní poselství o podobě genderových rolí a genderových identit, které zapadají do systému hierarchicky uspořádanému podle genderu. Takto se pohádky stávají nástrojem reprodukce genderových nerovností ve společnosti.

In English

In the Czech specialist literature a childhood is perceived rather as a developmental stage of life, not as a social category. Childhood is a structured and structuring concept. In this chapter is analysis of childhood focused on the gender aspects of a fairytales.

Links

MSM 142300002, plan (intention)
Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition