JARKOVSKÁ, Lucie. Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností (The Role of Fairytales and the Children Literature in the Reproduction of Gender Inequalities). Igor Nosál (ed.). In NOSÁL, Igor. Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister&Principal, 2004, p. 42-52, 10 pp. Sociální studia. ISBN 80-86598-80-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností
Name (in English) The Role of Fairytales and the Children Literature in the Reproduction of Gender Inequalities
Authors JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor).
Igor Nosál (ed.).
Edition Brno, Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. p. 42-52, 10 pp. Sociální studia, 2004.
Publisher Barrister&Principal
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/04:00010568
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86598-80-2
Keywords in English Children; Childhood; Sociology of Childhood; Fairytales; Gender Inequalities
Tags childhood, children, Fairytales, Gender Inequalities, Sociology of Childhood
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Changed: 1/7/2009 00:49.
Abstract
Pohádky jsou často vnímány jako svět fantazie, kde dochází k překračování hranic, které vymezují různé kategorie sociální struktury. To však neplatí univerzálně, většina tradičních pohádek, které jsou dnešním dětem dostupné, a i mnohé pohádky novodobé, zachovávají značně tradičně vymezenou genderovou strukturu. Hlavní hrdina je častěji mužského rodu, ženské postavy jsou pasivní, úspěchu dosahují krásou nikoli vlastní šikovností, jejich osud je v rukou mužských postav. Takto konstruované pohádkové postavy se stávají vzorem, který dívkám a chlapcům přináší normativní poselství o podobě genderových rolí a genderových identit, které zapadají do systému hierarchicky uspořádanému podle genderu. Takto se pohádky stávají nástrojem reprodukce genderových nerovností ve společnosti.
Abstract (in English)
In the Czech specialist literature a childhood is perceived rather as a developmental stage of life, not as a social category. Childhood is a structured and structuring concept. In this chapter is analysis of childhood focused on the gender aspects of a fairytales.
Links
MSM 142300002, plan (intention)Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
PrintDisplayed: 23/7/2024 06:23