Detailed Information on Publication Record
2004
Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností
JARKOVSKÁ, LucieBasic information
Original name
Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností
Name (in English)
The Role of Fairytales and the Children Literature in the Reproduction of Gender Inequalities
Authors
Edition
Brno, Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. p. 42-52, 10 pp. Sociální studia, 2004
Publisher
Barrister&Principal
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/04:00010568
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-86598-80-2
Keywords in English
Children; Childhood; Sociology of Childhood; Fairytales; Gender Inequalities
Změněno: 1/7/2009 00:49, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
V originále
Pohádky jsou často vnímány jako svět fantazie, kde dochází k překračování hranic, které vymezují různé kategorie sociální struktury. To však neplatí univerzálně, většina tradičních pohádek, které jsou dnešním dětem dostupné, a i mnohé pohádky novodobé, zachovávají značně tradičně vymezenou genderovou strukturu. Hlavní hrdina je častěji mužského rodu, ženské postavy jsou pasivní, úspěchu dosahují krásou nikoli vlastní šikovností, jejich osud je v rukou mužských postav. Takto konstruované pohádkové postavy se stávají vzorem, který dívkám a chlapcům přináší normativní poselství o podobě genderových rolí a genderových identit, které zapadají do systému hierarchicky uspořádanému podle genderu. Takto se pohádky stávají nástrojem reprodukce genderových nerovností ve společnosti.
In English
In the Czech specialist literature a childhood is perceived rather as a developmental stage of life, not as a social category. Childhood is a structured and structuring concept. In this chapter is analysis of childhood focused on the gender aspects of a fairytales.
Links
MSM 142300002, plan (intention) |
|