D 2003

Některé psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů

LAZAROVÁ, Bohumíra and Alice PROKOPOVÁ

Basic information

Original name

Některé psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů

Name in Czech

Některé psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů

Name (in English)

Some psychological aspects of in-service teacher training

Authors

LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor) and Alice PROKOPOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Bratislava, Práca a jej kontexty, p. 88-97, 10 pp. 2003

Publisher

Stimul

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/03:00011706

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

80-88982-75-8

Keywords in English

in -service teacher training; psychological aspects
Změněno: 16/6/2008 08:48, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.

Abstract

V originále

Téma dalšího vzdlávání uitel vyvolává mnohé diskuse a asto vedei k uriteé skepsi, zejména co se efektivity týe. Nkteré výzkumy naznaují, že další vzdlávání uitel mže mít jen malý vliv na zlepšení kvality vyuování. Autorky naznaují, že vedle politických, ekonomických a organizaních okolností, je efektivita dalšího vzdlávání uitel ovlivnna také psychologickými faktory. Identifikují nkteré faktory, které mohou pomoci uitelm získat dobrou zkušenost s dalším vzdláváním, podpoit jejich odvahu a vli nahlížet vci rznými zpsoby a rozvíjet tídní a školní praxi.

In English

The issues of in-service teacher training raise many a discussion, frequently leading to shared scepticism. Some surveys show, namely, that in-service teacher training often has but little impact on the improvement of the quality of teaching. The authors suggest that, apart from political, economic, pedagogical, and organizational circumstances, the efficiency of in-service teacher training is very largely influenced by psychological factors too. They examine some factors which might substantially support teachers will and willingness to derive from an educational event a good experience, courage and readiness to look at things from different viewpoints and develop the classroom and school practice.

Links

GA406/03/0700, research and development project
Name: Psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Psychological aspects of in-service teacher education and training