D 2004

Environmentální problematika v řeči učitelů a studentů učitelství.

HORKÁ, Hana and Michaela BUBELÍNIOVÁ

Basic information

Original name

Environmentální problematika v řeči učitelů a studentů učitelství.

Name (in English)

ENVIRONMENTAL TOPICS DISCUSSED BY THE TEACHERS

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor) and Michaela BUBELÍNIOVÁ (703 Slovakia)

Edition

prvni. Ostrava, Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí scénáře v Evropě. p. 66-76, 12 pp. 2004

Publisher

PdF OU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/04:00019813

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7042-376-5

Keywords in English

environmental education; social discourse; Q-method of classification; behaviour; thinking; views; values; pregraduate and postgraduate education of teachers

Tags

Reviewed
Změněno: 18/6/2009 13:21, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Stať prezentuje výsledky výzkumu sociálního diskurzu učitelů a studentů učitelství 1. stupně ZŠ o environmentální problematice konkrétně o otázkách vztahu člověka k životnímu prostředí a jeho chování v něm. Zmapování myšlení, názorů, postojů a hodnot (pomocí metody Q-třídění ) může ovlivnit přípravné i další vzdělávání učitelů ve sledované oblasti, tzn. v našem případě korekci navrhovaného standardu.

In English

The article presents results of a social discourse research among the teachers and primary school trainee-teachers concerning the environmental issue using the Q-method of classification. In particular, the attitude of human beings towards the living environment, their behaviour, the analysis of their thinking, views, and values, can influence pregraduate and postgraduate education of teachers in this field.

Links

GA406/03/1349, research and development project
Name: Intervence do procesu rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství v průběhu jejich praxe na fakultní škole
Investor: Czech Science Foundation, Interventions into the proces of pedagogical skills development in student teaching at training school