V originále
Tato případová studie je založena na analýze interwiev s matkami a nejstaršími dětmi ve čtyřech vícedětných katolických rodinách, žijících na okraji velkoměsta v České republice. Ve výzkumu je využito také zúčastněné pozorování, které autorka prováděla, když se před zahájením výzkumných interview nechala v rodinách najmout k hlídání dětí. Při analýze rozhovorů je věnována pozornost především tématům domácích prací, učení, oblékání, hospodaření s penězi, volného času a trestů. Závěry z výzkumu ukazují, že v té rodině, ve které tráví rodiče nejvíce času mimo domov, mají děti doma největší množství povinností, ale mohou si také nakládat se svým časem podle svého přání. U ostatních dětí se setkáváme také s povinnostmi, ale protože matky tráví většinu času doma, jsou děti stále pod dohledem a nevykonávají své povinnosti zcela samostatně. Autorka ve své případové studii českých rodin nachází obdobné souvislosti, jaké našla v inspirujícím výzkumu norských rodin provedené Anne Solbergovou (1997) a potvrzuje teorii, že děti, které tráví čas doma bez dozoru rodičů mají více povinností a pomáhají s chodem domácnosti, ale mají zároveň také větší práva, jsou považována za dospělejší a samostatnější.
In English
In the Czech specialist literature a childhood is perceived rather as a developmental stage of life, not as a social category. Childhood is a structured and structuring concept. In this chapter a childhood is analysing in the context of catholic family with multiple children.