Detailed Information on Publication Record
2004
Tak takhle ne, milý rodiové!
DOUBRAVOVÁ, MartaBasic information
Original name
Tak takhle ne, milý rodiové!
Name (in English)
Dear parents, this is not the way!
Authors
DOUBRAVOVÁ, Marta (203 Czech Republic, guarantor)
Igor Nosál (ed.).
Igor Nosál (ed.).
Edition
Brno, Obrazy dtství v dnešní eské spolenosti. Studie ze sociologie dtství. p. 172-197, 25 pp. Sociální studia, 2004
Publisher
Barrister&Principal
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/04:00010602
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-86598-80-2
Keywords in English
Children; Childhood; Parents
Změněno: 24/2/2005 17:09, Mgr. Marta Doubravová
V originále
Pojem dětství je v dnešní době velmi populární. Diskusí na toto téma se zpravidla účastní pouze dospělí a právě oni utvářejí obecné představy o tom, jak dtěi vnímají život a dění kolem sebe a co vlastně pojem dětství jako takový znamená. Jen zřídkakdy je však dáno slovo samotným dětem. Cílem tohoto řpíspěvku je umožnit čtenářům podívat se na svět očima dítěte, naznačit, jakým problémům děti čelí a jak se s nimi potýkají. Výchozím materiálem jsou dětmi psané dokumenty na téma Rady dětí rodičům, jak mají či nemají vychovávat své děti. Obsahová analýza těchto dokumentů nám pak umožuje sledovat problémy dnešních dětí a zároveň poskytuje dílčí informace o tom, jak děti prožívají to, co dospělí nazývají obdobím dětství.
In English
The concept of childhood enjoys great popularity today. Debates on this topic are attended by adults who then create general ideas of how children perceive the events and life around them and it is this group who then develops the very concepts of what childhood actually is. Children themselves are very seldom given the floor. The objective of this contribution is to enable readers the opportunity to look at the world through the eyes of a child; to indicate problems children encounter and to see how they cope with those problems. The primary resource is made up of documents written by children on the topic: Childrens Advice to Parents on How They Should or Should Not Educate Their Children. Content analysis of these documents enables monitoring of the perceived problems of present-day children and at the same time provides some information on how children go through that period identified by adults as childhood.
Links
MSM 142300002, plan (intention) |
|