D 2004

Poznámky k e-learningu na vysokých školách

RAMBOUSEK, Jiří

Basic information

Original name

Poznámky k e-learningu na vysokých školách

Name in Czech

Poznámky k e-learningu na vysokých školách

Name (in English)

Notes on e-learning in higher education

Edition

Vydání první. Brno, E-learning příchází - sborník setkání SC0 2004, p. 29-34, 6 pp. 2004

Publisher

Masarykova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-3409-2

Keywords in English

e-learning

Tags

Změněno: 26/6/2007 10:43, Ing. Mgr. Jiří Rambousek, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek poskytuje přehled hlavních problémů spojených se zaváděním elektronické výuky na VŠ. Je založen na zkušenostech z Filozofické fakulty MU, kde je ve velkém rozsahu užíván systém Moodle. Kromě toho rekapituluje některé zahraniční průzkumy, zejména pokud jde o organizaci e-learningu (centralizovaný vs. distribuovaný model ap.) Oproti běžné orientací na hardwarovou základnu zdůrazňuje, že klíčem k úspěšnému použití e-learningu je dostupnost a intuitivnost systému pro uživatele, zapojení co nejširšího okruhu vyučujících a s tím související důvěra v e-learning.

In English

The article presents the main problems in introducing e-learning to universities. It is based on the experience acquired at the Faculty of Arts, Masaryk University in Brno where the open-source e-learning system Moodle is used on a wide scale. It also summarizes some foreign research reports, especially one comparing a centralized vs. distributed models of e-learning. The article claims that success of e-learning will not depend on hardware and technology (which are often central to e-learning projects) but rather on the accessibility and intuitiveness of the system for its users, on the participation of the most respected teachers, and on the resulting "trustworthiness" of e-learning in the academic community.