2004
Poznámky k e-learningu na vysokých školách
RAMBOUSEK, JiříBasic information
Original name
Poznámky k e-learningu na vysokých školách
Name in Czech
Poznámky k e-learningu na vysokých školách
Name (in English)
Notes on e-learning in higher education
Authors
Edition
Vydání první. Brno, E-learning příchází - sborník setkání SC0 2004, p. 29-34, 6 pp. 2004
Publisher
Masarykova univerzita v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-210-3409-2
Keywords in English
e-learning
Tags
Changed: 26/6/2007 10:43, Ing. Mgr. Jiří Rambousek, Ph.D.
V originále
Článek poskytuje přehled hlavních problémů spojených se zaváděním elektronické výuky na VŠ. Je založen na zkušenostech z Filozofické fakulty MU, kde je ve velkém rozsahu užíván systém Moodle. Kromě toho rekapituluje některé zahraniční průzkumy, zejména pokud jde o organizaci e-learningu (centralizovaný vs. distribuovaný model ap.) Oproti běžné orientací na hardwarovou základnu zdůrazňuje, že klíčem k úspěšnému použití e-learningu je dostupnost a intuitivnost systému pro uživatele, zapojení co nejširšího okruhu vyučujících a s tím související důvěra v e-learning.
In English
The article presents the main problems in introducing e-learning to universities. It is based on the experience acquired at the Faculty of Arts, Masaryk University in Brno where the open-source e-learning system Moodle is used on a wide scale. It also summarizes some foreign research reports, especially one comparing a centralized vs. distributed models of e-learning. The article claims that success of e-learning will not depend on hardware and technology (which are often central to e-learning projects) but rather on the accessibility and intuitiveness of the system for its users, on the participation of the most respected teachers, and on the resulting "trustworthiness" of e-learning in the academic community.