D 2004

Poznámky k e-learningu na vysokých školách

RAMBOUSEK, Jiří

Basic information

Original name

Poznámky k e-learningu na vysokých školách

Name in Czech

Poznámky k e-learningu na vysokých školách

Name (in English)

Notes on e-learning in higher education

Edition

Vydání první. Brno, E-learning příchází - sborník setkání SC0 2004, p. 29-34, 6 pp. 2004

Publisher

Masarykova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-3409-2

Keywords in English

e-learning

Tags

Changed: 26/6/2007 10:43, Ing. Mgr. Jiří Rambousek, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek poskytuje přehled hlavních problémů spojených se zaváděním elektronické výuky na VŠ. Je založen na zkušenostech z Filozofické fakulty MU, kde je ve velkém rozsahu užíván systém Moodle. Kromě toho rekapituluje některé zahraniční průzkumy, zejména pokud jde o organizaci e-learningu (centralizovaný vs. distribuovaný model ap.) Oproti běžné orientací na hardwarovou základnu zdůrazňuje, že klíčem k úspěšnému použití e-learningu je dostupnost a intuitivnost systému pro uživatele, zapojení co nejširšího okruhu vyučujících a s tím související důvěra v e-learning.

In English

The article presents the main problems in introducing e-learning to universities. It is based on the experience acquired at the Faculty of Arts, Masaryk University in Brno where the open-source e-learning system Moodle is used on a wide scale. It also summarizes some foreign research reports, especially one comparing a centralized vs. distributed models of e-learning. The article claims that success of e-learning will not depend on hardware and technology (which are often central to e-learning projects) but rather on the accessibility and intuitiveness of the system for its users, on the participation of the most respected teachers, and on the resulting "trustworthiness" of e-learning in the academic community.