Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{562695, author = {Švaříček, Roman}, address = {Brno}, booktitle = {Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity.}, edition = {Roč.LII, řada pedagogická U9}, keywords = {creativity; creative process; grounded theory; qualitative research; primary education}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {80-210-3452-1}, pages = {169-178}, publisher = {Filozofická fakulta MU}, title = {Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě}, year = {2004} }
TY - JOUR ID - 562695 AU - Švaříček, Roman PY - 2004 TI - Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě PB - Filozofická fakulta MU CY - Brno SN - 8021034521 KW - creativity KW - creative process KW - grounded theory KW - qualitative research KW - primary education N2 - Příspěvek popisuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na tvořivý proces ve školní třídě. Vychází z procesuálního pojetí tvořivosti, které dokáže postihnout determinanty tvořivosti, jako jsou intervenující podmínky, kontext, strategie použité žákem k tvořivému výkonu, ale také popisuje organizaci tvořivého procesu učitelem. Jádrem tvořivého procesu ve škole je tvořivý výkon žáka. Cílem výzkumu je odpovědět na otázku, které zdroje ovlivňují tvořivý proces ve školní třídě. S použitím zakotvené teorie byl proveden výzkum v jedné třídě sedmém ročníku základní školy. Práce přináší tři hlavní sdělení o tvořivém procesu ve zkoumané třídě. Za prvé, není-li tvořivý proces organizován učitelem, objevuje se během edukace velmi málo tvořivých výkonů žáků. Je-li však tvořivý proces učitelem organizován, tvořivých výkonů je více a nejsou zde velké rozdíly ve výkonech výjimečně tvořivých a netvořivých žáků. Druhý důležitý závěr výzkumu je zjištění, které faktory přispívají k tvořivému procesu ve školní třídě. Toto zjištění dokresluje pozadí tvořivého procesu v prostředí školy. Žáci podávají tvořivější výkony, jestliže mají srozumitelné zadání úkolu, jestliže mají čas a klid na soustředěnou práci, jestliže ve třídě panuje určitá atmosféra, jestliže žáci dodržují-li určitá pravidla komunikace, jestliže žáci mají určité poznatky z předmětu (většina divergentních úkolů na základní škole poznatky vyžaduje), jestliže pracují vhodným tempem, jestliže učitel využije tvořivých výkonů výjimečně tvořivých žáků jako příkladu pro netvořivé žáky. Třetím významným závěrem výzkumu je zjištění, že chce-li učitel cíleně podporovat tvořivý proces, musí se tomu učit. Stejně se tvořivému procesu musí učit žáci. ER -
ŠVAŘÍČEK, Roman. Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě (Sources of the creative process in the classroom). In \textit{Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity.}. Roč.LII, řada pedagogická U9. Brno: Filozofická fakulta MU, 2004, p.~169-178, 12 pp. ISBN~80-210-3452-1.
|