ŠVAŘÍČEK, Roman. Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě (Sources of the creative process in the classroom). Online. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Roč.LII, řada pedagogická U9. Brno: Filozofická fakulta MU, 2004. p. 169-178, 12 pp. ISBN 80-210-3452-1. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě
Name (in English) Sources of the creative process in the classroom
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor)
Edition Roč.LII, řada pedagogická U9. Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. p. 169-178, 12 pp. 2004.
Publisher Filozofická fakulta MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-210-3452-1
Keywords in English creativity; creative process; grounded theory; qualitative research; primary education
Tags creative process, creativity, grounded theory, primary education, qualitative research
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 25/6/2007 16:36.
Abstract
Příspěvek popisuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na tvořivý proces ve školní třídě. Vychází z procesuálního pojetí tvořivosti, které dokáže postihnout determinanty tvořivosti, jako jsou intervenující podmínky, kontext, strategie použité žákem k tvořivému výkonu, ale také popisuje organizaci tvořivého procesu učitelem. Jádrem tvořivého procesu ve škole je tvořivý výkon žáka. Cílem výzkumu je odpovědět na otázku, které zdroje ovlivňují tvořivý proces ve školní třídě. S použitím zakotvené teorie byl proveden výzkum v jedné třídě sedmém ročníku základní školy. Práce přináší tři hlavní sdělení o tvořivém procesu ve zkoumané třídě. Za prvé, není-li tvořivý proces organizován učitelem, objevuje se během edukace velmi málo tvořivých výkonů žáků. Je-li však tvořivý proces učitelem organizován, tvořivých výkonů je více a nejsou zde velké rozdíly ve výkonech výjimečně tvořivých a netvořivých žáků. Druhý důležitý závěr výzkumu je zjištění, které faktory přispívají k tvořivému procesu ve školní třídě. Toto zjištění dokresluje pozadí tvořivého procesu v prostředí školy. Žáci podávají tvořivější výkony, jestliže mají srozumitelné zadání úkolu, jestliže mají čas a klid na soustředěnou práci, jestliže ve třídě panuje určitá atmosféra, jestliže žáci dodržují-li určitá pravidla komunikace, jestliže žáci mají určité poznatky z předmětu (většina divergentních úkolů na základní škole poznatky vyžaduje), jestliže pracují vhodným tempem, jestliže učitel využije tvořivých výkonů výjimečně tvořivých žáků jako příkladu pro netvořivé žáky. Třetím významným závěrem výzkumu je zjištění, že chce-li učitel cíleně podporovat tvořivý proces, musí se tomu učit. Stejně se tvořivému procesu musí učit žáci.
Abstract (in English)
The article deals with creative process at primary education.
PrintDisplayed: 24/4/2024 00:34