D 2002

Povodí Křetínky v geografickém a environmentálním vzdělávání.

PETŘÍKOVÁ, Gabriela, Vladimír HERBER and Alois HYNEK

Basic information

Original name

Povodí Křetínky v geografickém a environmentálním vzdělávání.

Name (in English)

Křetínka drainage basin in geographical and environmenntal education

Authors

PETŘÍKOVÁ, Gabriela, Vladimír HERBER and Alois HYNEK
Martin Balej, Jana Peštová (eds.).

Edition

první. Ústí nad Labem, Sborník Vzdělávání zeměpisem, p. 66-75, 2002

Publisher

Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Science

ISBN

80-7044-411-8

Keywords in English

geographical and environmental education; case study; fieldwork
Změněno: 3/1/2005 15:21, doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.

Abstract

V originále

Malé povodí je vhodným územím pro geografické a environmentální vzdělávání pro řadu vzájemně propojených témat, která vycházejí z reálné situace. Terénní projektová metoda umožňuje hlubší a komplexní porozumění těmto tématům. Při praktické terénní výuce - studiu povodí Křetínky - byla vybrána následující témata (issues): fluviální procesy a hydrologický průzkum, struktura krajiny a využití země, environmentální hodnocení a možnosti dalšího rozvoje povodí, obyvatelstvo a věková struktura, služby a maloobchod, trvale udržitelný rozvoj, dotazníková šetření a tvorba turistického průvodce, včetně jejich využití ve středoškolském geografickém a environmentálním vzdělávání. Důraz je položen na vzájemné propojení témat (items), mezipředmětové vazby, procvičování a upevňování dovedností.

In English

Small drainage basin is a good field for geographical and environmental education for a number of interconnected issues coming out of the real situation. Project fieldwork develops deeper understanding of those issues in their complexity. The issues: fluvial processes and hydrology, landscape structure and land use pattern, environmental evaluation and the possibilities of further development, population and age structure, services and retail pattern, sustainable development, questionnaires and the tourist guide were chosen for the Kretinka drainage basin fieldwork, together with their use in secondary school geographical and environmental education, with the stress on the interconnection of items and practiced skills.