SEIDENGLANZ, Daniel. Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn) (The split of Czechoslovakia manifested itself by the decline of the number of direct trains between the largest Czech and Slovak cities). Acta Facultatis Rerum Naturalium Universitatis Comenianae, Geographica. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, Geographic, No 3, p. 535-542. ISSN 0231-715X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn)
Name in Czech Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn)
Name (in English) The split of Czechoslovakia manifested itself by the decline of the number of direct trains between the largest Czech and Slovak cities
Authors SEIDENGLANZ, Daniel (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Acta Facultatis Rerum Naturalium Universitatis Comenianae, Geographica, Bratislava, Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 0231-715X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14310/05:00019836
Organization unit Faculty of Science
Keywords in English international railway transport; direct train; Prague; Bratislava
Tags Bratislava, direct train, international railway transport, Prague
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D., učo 11114. Changed: 21/11/2006 19:49.
Abstract
Přímé dálkové vlaky zvyšují kvalitu železniční dopravy. Jejich existence je ovlivněna kvalitou drážní infrastruktury v příslušném směru a také politickými a společenskými podmínkami. Před rokem 1989 byla situace v Československu determinována celkovou politickou situací, po roce 1989 se změnila zahraničně-politická orientace země a navíc došlo k rozdělení společného státu. Příspěvek posuzuje vliv daných faktorů na existenci přímých železničních spojení z Prahy a Bratislavy včetně souvislostí s rozvojem systémů vysokorychlostní železniční dopravy např. v Německu a ve Francii.
Abstract (in English)
Long-distance trains increase the quality of railway transport. Their existence is influenced by the quality of railway infrastructure in the respective direction and also by political and social conditions. The pre-1989 situation in Czechoslovakia was determined by the overall political situation, after 1989 the country's political orientation changed and, in addition, the country split. This paper assesses the influence of the above factors over the existence of direct railway services from Prague and Bratislava to other European cities and explores the connection with the development of high-speed railway for example in Germany and France.
Links
GA402/04/2128, research and development projectName: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy
PrintDisplayed: 9/10/2024 22:37