D 2005

Vztah mezi temperamentem a styly učení u studentů středních škol

CAGAŠ, Petr and Jiří DALAJKA

Basic information

Original name

Vztah mezi temperamentem a styly učení u studentů středních škol

Name (in English)

Relation of temperament and learning styles in high school students

Authors

CAGAŠ, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří DALAJKA (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jiří Dalajka), p. 327-341, 15 pp. 2005

Publisher

FSS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00013578

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-210-3804-7

Keywords in English

temperament; learning styles; learning style; LSI; TE-ZA-DO

Tags

Reviewed
Změněno: 27/11/2006 13:57, Mgr. Jiří Dalajka, Ph.D.

Abstract

V originále

Prostřednictvím korelační studie jsme u středoškolských studentů (N=460) zkoumali souvislosti mezi šířeji pojatým temperamentem měřeným dotazníkem TE-ZA-DO (Smékal, 1983) a styly učení, zjišťovanými prostřednictvím české úpravy dotazníku LSI (Mareš, Skalská, 1993). Ukázaly se četné souvislosti mezi temperamentovými dimenzemi a styly učení, ačkoliv hodnoty koeficientů korelace byly obvykle poměrně nízké. Podařilo se replikovat zjištění o souvislosti mezi aktivitou a intencionálními aspekty učení (tzn. vnitřní motivací, vytrvalostí, odpovědností), aktivita se tak jeví jako významný protektivní faktor učení. Překvapivě se ukázalo, že se stejná temperamentová vlastnost (emotivita; primarita) může vztahovat k jiným stylům učení u mužů a žen.

In English

We used correlational study to investigate relations of broadly conceptualized temperament (measured by TE-ZA-DO questionnaire, Smékal, 1983) to learning styles, which we ascertained by the Czech version of LSI questionnaire (Mareš, Skalská, 1993). Plenty of relations appeared, although the rates of correlational coeficients were usually quite low. We replicated the finding of relation of activity and intentional aspects of learning (that means inner motivation, persistence, responsibility) - activity may be therefore understood as an important protective factor of learning. Surprisingly we found out that the same temperament feature (emotivity, primarity) may lead to different learning styles in men and women.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society