Detailed Information on Publication Record
2003
The teacher stressing situations in the teacher - adolescent pupil relationship
ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁBasic information
Original name
The teacher stressing situations in the teacher - adolescent pupil relationship
Name in Czech
Zátěžové situace učitele ve vztahu učitel - adolescetní žák
Authors
ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor) and Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Brno, Teachers and Health 5, p. 129-138, 10 pp. 2003
Publisher
Pavel Křepela
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/03:00010905
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-86669-02-5
Keywords in English
teacher stress; teacher pupil relationship; adolescence
Změněno: 26/6/2008 09:39, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
V originále
Some interactions between the teacher and the adolescent pupil in the pedagogical process may involve a considerable amount of stress. The research described in this article involved a group of 368 teachers at the elementary and secondary schools, both men and women, who defined these situations and determined their level of difficulty. They are mainly characterized by a very self-confident or even self-important behaviour of the pupils trying to have their way, asserting themselves in a rude way and lacking consideration for the others. With older teenagers, the teachers tend to be more tolerant of some of these ways, which in turn reduces their stress. The level of stress is affected by the gender factor (man and woman teachers) and the school level (basic/secondary schools). The study of this problem area may also be an important source of information for the teachers to draw on.
In Czech
Některé pedagogické situace mezi učitelem a adolescentním žákem mohou mít značnou míru stresogennosti. V článku skupina 368 učitelů a učitelek základních a středních škol tyto situace definovala a označila stupeň jejich obtížnosti. Jde především o situace, kdy se žák chová velmi sebevědomě až nekriticky, zdůrazňuje vlastní osobu, prosazuje se silou a bere málo ohledů na druhé. S vyšším věkem žáků učitelé, některé tyto vlastnosti více tolerují a tudíž je méně stresují. Míru stresogennosti ovlivňuje genderový faktor (učitel/učitelka) a stupeň školy (základní/střední škola). Studium této problematiky může být důležitou informací pro sebereflexi učitele.
Links
MSM 144100001, plan (intention) |
|