D 2003

The teacher stressing situations in the teacher - adolescent pupil relationship

ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁ

Basic information

Original name

The teacher stressing situations in the teacher - adolescent pupil relationship

Name in Czech

Zátěžové situace učitele ve vztahu učitel - adolescetní žák

Authors

ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor) and Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Teachers and Health 5, p. 129-138, 10 pp. 2003

Publisher

Pavel Křepela

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/03:00010905

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-86669-02-5

Keywords in English

teacher stress; teacher pupil relationship; adolescence
Změněno: 26/6/2008 09:39, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Abstract

V originále

Some interactions between the teacher and the adolescent pupil in the pedagogical process may involve a considerable amount of stress. The research described in this article involved a group of 368 teachers at the elementary and secondary schools, both men and women, who defined these situations and determined their level of difficulty. They are mainly characterized by a very self-confident or even self-important behaviour of the pupils trying to have their way, asserting themselves in a rude way and lacking consideration for the others. With older teenagers, the teachers tend to be more tolerant of some of these ways, which in turn reduces their stress. The level of stress is affected by the gender factor (man and woman teachers) and the school level (basic/secondary schools). The study of this problem area may also be an important source of information for the teachers to draw on.

In Czech

Některé pedagogické situace mezi učitelem a adolescentním žákem mohou mít značnou míru stresogennosti. V článku skupina 368 učitelů a učitelek základních a středních škol tyto situace definovala a označila stupeň jejich obtížnosti. Jde především o situace, kdy se žák chová velmi sebevědomě až nekriticky, zdůrazňuje vlastní osobu, prosazuje se silou a bere málo ohledů na druhé. S vyšším věkem žáků učitelé, některé tyto vlastnosti více tolerují a tudíž je méně stresují. Míru stresogennosti ovlivňuje genderový faktor (učitel/učitelka) a stupeň školy (základní/střední škola). Studium této problematiky může být důležitou informací pro sebereflexi učitele.

Links

MSM 144100001, plan (intention)
Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health