D 2002

Učitelé a optimismus

ŘEHULKA, Evžen

Basic information

Original name

Učitelé a optimismus

Name in Czech

Učitelé a optimismus

Name (in English)

Teachers and optimism

Authors

ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Učitelé a zdraví 4, p. 91-111, 20 pp. 2002

Publisher

Pavel Křepela

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/02:00010907

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

Teacher personality; stress coping; optimism

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/11/2008 18:00, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Abstract

V originále

Studie se zabývá osobností učitele, zejména ve vztahu ke zvládání zátěží. Mezi tzv. nárazníkovými faktory (buffery) je také studován optimismus, buď jako výraz vlastností osobnosti nebo jako životní zaměření v kontinuu optimismus pesimismus. Je použita teorie naučeného optimismu (learned optimism) M. Seligmana a jeho dotazníku při studiu učitelů, kdy se ukázalo, že ve výkladovém rámci optimismu neukazují učitelé obecně žádné mimořádné hodnoty.

In English

The study deals with teacher personality, mainly relating to stress coping. Among so-called buffers is explored also optimism, either as an expression of personality characters, or as a life orientation in the continuum optimism pessimism. A theory is used of learned optimism of M. Seligman and so is his questionnaire by investigating teachers, when it was found that in the explanatory terms of optimism teachers dont show any especial values.

Links

MSM 144100001, plan (intention)
Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health