Detailed Information on Publication Record
2002
Učitelé a optimismus
ŘEHULKA, EvženBasic information
Original name
Učitelé a optimismus
Name in Czech
Učitelé a optimismus
Name (in English)
Teachers and optimism
Authors
ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Učitelé a zdraví 4, p. 91-111, 20 pp. 2002
Publisher
Pavel Křepela
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/02:00010907
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
Teacher personality; stress coping; optimism
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 19/11/2008 18:00, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
V originále
Studie se zabývá osobností učitele, zejména ve vztahu ke zvládání zátěží. Mezi tzv. nárazníkovými faktory (buffery) je také studován optimismus, buď jako výraz vlastností osobnosti nebo jako životní zaměření v kontinuu optimismus pesimismus. Je použita teorie naučeného optimismu (learned optimism) M. Seligmana a jeho dotazníku při studiu učitelů, kdy se ukázalo, že ve výkladovém rámci optimismu neukazují učitelé obecně žádné mimořádné hodnoty.
In English
The study deals with teacher personality, mainly relating to stress coping. Among so-called buffers is explored also optimism, either as an expression of personality characters, or as a life orientation in the continuum optimism pessimism. A theory is used of learned optimism of M. Seligman and so is his questionnaire by investigating teachers, when it was found that in the explanatory terms of optimism teachers dont show any especial values.
Links
MSM 144100001, plan (intention) |
|