ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁ. The different lifestyles of elementary school female teachers as seen by themselves. In ŘEHULKA, Evžen. Teachers and Health 6. 1st ed. Brno: Paido, 2004, p. 239-256, 17 pp. ISBN 978-80-7315-093-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The different lifestyles of elementary school female teachers as seen by themselves
Name in Czech Posuzování vlastního životního stylu u učitelek základních škol
Authors ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor) and Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Teachers and Health 6, p. 239-256, 17 pp. 2004.
Publisher Paido
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/04:00010914
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-093-8
UT WoS 000264734800016
Keywords (in Czech) životní styl, geneze životního stylu, učitelská profese
Keywords in English a lifestyle; the lifestyle genesis; the teachers profession
Tags a lifestyle, the lifestyle genesis, the teachers profession
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Dušan Kalášek, učo 56477. Changed: 28/6/2009 20:34.
Abstract
The study describes different lifestyles of the female teachers at elementary schools (n=216). Based on research, 14 types of lifestyle have been identified and shown to be conditioned by the factors of environment, upbringing and self-improvement. It has been proved that the most frequently occurring lifestyles are those characterized as performance-oriented and reflective, while they are conditioned by the upbringing and self-education. The most of the other lifestyles have rather been formed by the environment factors. The research has shown that female teachers tend to choose a lifestyle optimally corresponding to the character of their profession and consciously form it. We consider the lifestyle as an important category within pedeutology; its study and formation should be given appropriate attention within the professional teacher training and career analysis.
Abstract (in Czech)
Ve studii je popsán výzkum životního stylu učitelek základních škol (n=216). Šetřením bylo identifikováno 14 typů životního stylu a určena jejich podmíněnost prostředím, výchovou a sebevýchovou. Ukázalo se, že nejčastější jsou životní styly, které byly charakterizovány jako výkonové a reflexivní, přičemž tyto styly byly podmíněny výchovou a sebevýchovou. Většina ostatních stylů byla určena spíše faktory prostředí. Výzkum ukázal, že učitelky volí optimální životní styl k charakteru své profese a vědomě ho formují. Považujeme životní styl za důležitou kategorii v pedeutologii a jejímu výzkumu a formování by se měla věnovat pozornost v profesní přípravě a také při analýze kariéry učitele.
Links
IAA7025403, research and development projectName: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM 144100001, plan (intention)Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health
PrintDisplayed: 26/6/2024 08:42