D 2004

Strategy of handling stress by the basic schools teachers

ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁ

Basic information

Original name

Strategy of handling stress by the basic schools teachers

Name in Czech

Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol

Authors

ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor) and Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Teachers and Health 6, p. 223-238, 15 pp. 2004

Publisher

Paido

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/04:00010915

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7315-093-X

UT WoS

000264734800015

Keywords in English

stress; teachers stress; coping strategies; preparation of the teachers
Změněno: 7/2/2005 20:26, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Abstract

V originále

This essay presents some facts about handling stress by basic school female teachers, based on researches from 1992 and 2002 that were carried out using the same method, and on the research that was carried out using the SVF 78 questionnaire (the strategy of handling stress) by W. Janek and G. Erdmann. Comparing all the data allows comparatively unified interpretation that points out to the importance of social support and alternate activities when handling stress on the part of basic school female teachers and on taking care of more extensive usage of positive coping strategies.

In Czech

Studie uvádí poznatky o zvládání stresu u učitelek základních škol, a to jednak na základě výzkumů v letech 1992 a 2002, který byl proveden stejnou metodou a výzkumu v roce 2004, který byl proveden dotazníkem SVF 78 (strategie zvládání stresu) od W. Janka a G. Erdmannové. Srovnání všech údajů umožňuje relativně jednotnou interpretaci, která ukazuje na důležitost sociální opory a náhradních aktivit při zvládání stresu u učitelek základních škol a na péči o větší využívání pozitivních copingových strategií .

Links

MSM 144100001, plan (intention)
Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health