ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁ. Strategy of handling stress by the basic schools teachers. In Teachers and Health 6. 1st ed. Brno: Paido, 2004, p. 223-238, 15 pp. ISBN 80-7315-093-X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Strategy of handling stress by the basic schools teachers
Name in Czech Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol
Authors ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor) and Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Teachers and Health 6, p. 223-238, 15 pp. 2004.
Publisher Paido
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/04:00010915
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-7315-093-X
UT WoS 000264734800015
Keywords in English stress; teachers stress; coping strategies; preparation of the teachers
Tags coping strategies, preparation of the teachers, stress, teachers stress
Changed by Changed by: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc., učo 1714. Changed: 7/2/2005 20:26.
Abstract
This essay presents some facts about handling stress by basic school female teachers, based on researches from 1992 and 2002 that were carried out using the same method, and on the research that was carried out using the SVF 78 questionnaire (the strategy of handling stress) by W. Janek and G. Erdmann. Comparing all the data allows comparatively unified interpretation that points out to the importance of social support and alternate activities when handling stress on the part of basic school female teachers and on taking care of more extensive usage of positive coping strategies.
Abstract (in Czech)
Studie uvádí poznatky o zvládání stresu u učitelek základních škol, a to jednak na základě výzkumů v letech 1992 a 2002, který byl proveden stejnou metodou a výzkumu v roce 2004, který byl proveden dotazníkem SVF 78 (strategie zvládání stresu) od W. Janka a G. Erdmannové. Srovnání všech údajů umožňuje relativně jednotnou interpretaci, která ukazuje na důležitost sociální opory a náhradních aktivit při zvládání stresu u učitelek základních škol a na péči o větší využívání pozitivních copingových strategií .
Links
MSM 144100001, plan (intention)Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health
PrintDisplayed: 3/5/2024 03:45