Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně
LAZAROVÁ, Bohumíra. Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně (Professional development of a teacher and mental health: towards the topic of the resistance to change). In Teachers and Health. Brno: Paido, 2004, p. 137-144. ISBN 80-7315-093-X. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně |
Name in Czech | Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně |
Name (in English) | Professional development of a teacher and mental health: towards the topic of the resistance to change |
Authors | LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor). |
Edition | Brno, Teachers and Health, p. 137-144, 8 pp. 2004. |
Publisher | Paido |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14510/04:00012020 |
Organization unit | Faculty of Sports Studies |
ISBN | 80-7315-093-X |
UT WoS | 000264734800009 |
Keywords in English | teachers health; professional development; resistence to change |
Tags | professional development, resistence to change, teachers health |
Changed by | Changed by: doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D., učo 2201. Changed: 18/2/2005 11:06. |
Abstract |
---|
Příspěvek je zaměřen na problematiku resistence v učitelské profesi. Je zde nahlížena jako resistence ke změně a profesionálnímu rozvoji. Může být také pokládána za pozitivní faktor a zdroj nového poznání pokud je rozpoznána a řízena. Autorka věnuje pozornost možným příčinám, typům a projevům resistence ke změně a vztahuje ji k problematice pracovní spokojenosti učitele. Problematiku doplňuje o některé výsledky výzkumu z českého školního prostředí. |
Abstract (in English) |
---|
The article deals with resistance in the teaching profession. It is viewed here as a resistance to change and to professional development. It can also be perceived as a positive factor and a source of new knowledge and enrichment provided that it is realized, identified and controlled. The author pays attention to the possible causes, types and manifestations of resistance to change and point out the relationship between resistance, mental health and job satisfaction. The theoretical part has been completed with partial results of a research carried out in the Czech school environment. |
Links | |
---|---|
GA406/03/0700, research and development project | Name: Psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů |
Investor: Czech Science Foundation, Psychological aspects of in-service teacher education and training |
PrintDisplayed: 14/10/2024 04:43