D 2004

Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně

LAZAROVÁ, Bohumíra

Basic information

Original name

Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně

Name in Czech

Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně

Name (in English)

Professional development of a teacher and mental health: towards the topic of the resistance to change

Authors

LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Teachers and Health, p. 137-144, 8 pp. 2004

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/04:00012020

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

80-7315-093-X

UT WoS

000264734800009

Keywords in English

teachers health; professional development; resistence to change
Změněno: 18/2/2005 11:06, doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je zaměřen na problematiku resistence v učitelské profesi. Je zde nahlížena jako resistence ke změně a profesionálnímu rozvoji. Může být také pokládána za pozitivní faktor a zdroj nového poznání pokud je rozpoznána a řízena. Autorka věnuje pozornost možným příčinám, typům a projevům resistence ke změně a vztahuje ji k problematice pracovní spokojenosti učitele. Problematiku doplňuje o některé výsledky výzkumu z českého školního prostředí.

In English

The article deals with resistance in the teaching profession. It is viewed here as a resistance to change and to professional development. It can also be perceived as a positive factor and a source of new knowledge and enrichment provided that it is realized, identified and controlled. The author pays attention to the possible causes, types and manifestations of resistance to change and point out the relationship between resistance, mental health and job satisfaction. The theoretical part has been completed with partial results of a research carried out in the Czech school environment.

Links

GA406/03/0700, research and development project
Name: Psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Psychological aspects of in-service teacher education and training