Detailed Information on Publication Record
2004
Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně
LAZAROVÁ, BohumíraBasic information
Original name
Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně
Name in Czech
Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně
Name (in English)
Professional development of a teacher and mental health: towards the topic of the resistance to change
Authors
LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Teachers and Health, p. 137-144, 8 pp. 2004
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/04:00012020
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
80-7315-093-X
UT WoS
000264734800009
Keywords in English
teachers health; professional development; resistence to change
Změněno: 18/2/2005 11:06, doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
V originále
Příspěvek je zaměřen na problematiku resistence v učitelské profesi. Je zde nahlížena jako resistence ke změně a profesionálnímu rozvoji. Může být také pokládána za pozitivní faktor a zdroj nového poznání pokud je rozpoznána a řízena. Autorka věnuje pozornost možným příčinám, typům a projevům resistence ke změně a vztahuje ji k problematice pracovní spokojenosti učitele. Problematiku doplňuje o některé výsledky výzkumu z českého školního prostředí.
In English
The article deals with resistance in the teaching profession. It is viewed here as a resistance to change and to professional development. It can also be perceived as a positive factor and a source of new knowledge and enrichment provided that it is realized, identified and controlled. The author pays attention to the possible causes, types and manifestations of resistance to change and point out the relationship between resistance, mental health and job satisfaction. The theoretical part has been completed with partial results of a research carried out in the Czech school environment.
Links
GA406/03/0700, research and development project |
|