JŮVOVÁ, Alena. Reflexe vztahu výchovy ke zdraví a environmentální edukace v kurikulárních dokumentech ČR (Education to health relationship reflection and environmental education in curricular documents of the Czech republic). In ŘEHULKA, Evžen. Teachers and Health 6. 1st ed. Brno: Paido; MU, 2004, p. 331-334, 704 pp. ISBN 80-7315-093-X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe vztahu výchovy ke zdraví a environmentální edukace v kurikulárních dokumentech ČR
Name in Czech Reflexe vztahu výchovy ke zdraví a environmentální edukace v kurikulárních dokumentech ČR
Name (in English) Education to health relationship reflection and environmental education in curricular documents of the Czech republic
Authors JŮVOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Teachers and Health 6, p. 331-334, 704 pp. 2004.
Publisher Paido; MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/04:00011043
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-7315-093-X
UT WoS 000264734800023
Keywords in English health; environmental education; education to health; curricular documents
Tags curricular documents, education to health, environmental education, health
Changed by Changed by: PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D., učo 22803. Changed: 20/2/2005 19:12.
Abstract
Pro koncept kvality života je klíčový pocit pohody, který pramení z tělesné, duševní a sociální vyrovnanosti každého jedince. Z tohoto pojetí vyplývá, že kvalita života je dána subjektivním vnímáním individuální životní reality. Na základě sebereflexivní dimenze, která je vymezena fyzickou, psychickou a duchovní existencí člověka, lze konstatovat, že zdraví je jednou ze základních kategorií kvality života. Právo na zdraví a zdravé životní prostředí je zakotveno v Chartě základních práv Evropské unie. Z hlediska environmentální problematiky je patrná souvislost mezi kvalitou životního prostředí a zdravím. Tyto otázky řeší např. Agenda 21, Johannesburská deklarace a v České republice také dále Akční plán SPEVVO. Zda a jakým způsobem tato témata zahrnují vzdělávací programy základního vzdělávání v České republice, případně jak je reflektuje nově schválený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, se snažíme zjistit v tomto příspěvku.
Abstract (in English)
For the concept of the quality of life, the feeling of comfort stemming from individual physical, mental and social composure is essential. Hence yields that the quality of life is given by the individual life reality sujective perception. Based on self-reflective mension limited by physical, mental and spiritual human existence, we can say that health is one of the basic category of the life quality. The right to health and to healthy environment is based in the Charter of Fundamental Rights of the European Union. A relation between quality of healthy environment and health might be recognized from the point of view of the environmental problematics. These questions are solved by Agenda 21 of the Johannesburg Declaration world wide and by the Action Plan SPEVVO in the Czech Republic. In this paper, we try to get to know if and in which way these topics are subjects of the basic educational programs and the newly agreed General Educational Program of the basic education.
Links
MSM 144100001, plan (intention)Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health
PrintDisplayed: 20/6/2024 14:55