C 2004

Jedenáctileté dítě ve škole

ŠAFÁŘOVÁ, Michaela, Stanislav JEŽEK and Jan MAREŠ

Basic information

Original name

Jedenáctileté dítě ve škole

Name (in English)

Eleven years old children in school environment

Authors

ŠAFÁŘOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic)
Eds. - Vladimír Smékal, Lenka Lacinová, Lubomír Kukla.

Edition

Brno, Dítě na prahu dospívání, p. 172-186, 14 pp. Edice psychologie, 2004

Publisher

Barrister & Principal

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/04:00011049

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-86598-84-5

Keywords in English

children; school; school education; development

Tags

Reviewed
Změněno: 29/5/2009 12:28, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Abstract

V originále

Jedním z hlavních cílů vzdělání je vychovat z našich dětí dospělé, odpovědné lidi, kteří si jsou vědomi své vlastní identity, hodnot, závazků, lidi kteří budou schopni ve společnosti uplatnit žádoucím způsobem vlastní potenciál a tvořivost v co nejširší míře. Podobně formulované cíle výchovy a vzdělávání nalezneme snad ve všech učebnicích pedagogiky (např. Průcha, 1997), pedagogické psychologie (např. Fontana, 1997, Čáp, Mareš, 2001), v preambuli školského zákona a v celé řadě pedagogických dokumentů. Škola jako vzdělávací instituce je dokonce podle tohoto kriteria posuzována a hodnocena v procesu vnitřní i vnější evaluace. Na dosažení tohoto cíle se v rámci školy a spolupracujících institucí podílí celá řada odborníků učitelé, výchovní poradci, školní metodici prevence, psychologové, lékaři atd. Tito odborníci se snaží dětem pomoci z titulu své profese nalézt vlastní cestou životem. Můžeme říci, že ve školním kontextu je dosažení tohoto cíle založeno především na zdůraznění a budování vztahu mezi aktéry výchovně-vzdělávacího procesu založeném na zásadách rovnosti a respektu a posilování kladných projevů chování žáků (White, Mullis, 1998).

In English

Eleven years old children in school environment. Context, situations and solution proposal.

Links

LN00A023, research and development project
Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts