TYRLÍK, Mojmír, Petr MACEK a Štěpán KONEČNÝ. Communication Of Shared Experience As A Source Of Social Representation. 2004.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Communication Of Shared Experience As A Source Of Social Representation
Název česky Komunikace sdílených zkušeností jako zdroj sociální reprezentace
Autoři TYRLÍK, Mojmír (203 Česká republika), Petr MACEK (203 Česká republika) a Štěpán KONEČNÝ (203 Česká republika, garant).
Vydání 2004.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Audiovizuální tvorba
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Mexiko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/04:00012038
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky social representation; communication; action; experience
Štítky action, communication, experience, social representation
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Štěpán Konečný, Ph.D., učo 20614. Změněno: 27. 11. 2006 14:23.
Anotace
We can consider the thematisation of a situation that is common and relevant among small group members as a result of a communicated shared experience among the members of a group. On the other hand, thematisation of a generally well-known, but less experienced situation, follow a rather more general core of social representation of an adolescent and a middle-age person. Method and sample There were three groups of research subjects - classmates (65 altogether), aged from 16 to 17. Every class-group came from different grammar schools in the city of Brno. There were not any interactions among participants during examination. The participants were asked to solve two problem situations. The first situation showed a person (man/woman) lying on a street, who may be in a need of help. The second situation presented a person (man/woman) wanting to get a job that is very important for her/him. The two situations were selected under conditions as follow: Adolescents should be familiar with both of these situations but they have to have different factual contact with one and the other. These should be applicable to different social-class groups or age groups. The first need of help dilemma shows a situation, which is well-known but unusual in everyday life. It is dealt with more in media than experienced in a life. On the other hand, the second job-seeking situation is more common among students. It shows competition in achievement of a position or status. We expected that many aspects of competitive job-seeking situation are more frequent in everyday life of grammar-school students and it is more communicated and experienced among them than the out-group helping situation. Each of these three groups of classmates was further divided into three subgroups by chance. The task for these subgroups differed in a person who should act in these two problem situations. Members of the first subgroup described their own possible action; members of the second subgroup described action of their friend and finally members of the third subgroup presented what they would expect as an action of a middle-age person (man/woman). We have applied the method of thematic analysis (Tyrlik, Macek, 2002) to analyze written solutions of situations. All solutions were analyzed in order to find the main thematic dimensions of social representation, which create a background of respondents understanding of the situation. Our results support our assumption that the core of social representations and their peripheries participate on individual representations differently, depending on both subjective familiarity and in-group familiarity of the situation. The communication of common experience, obtained within familiar and relevant situations, takes the thematisation away from the general core of social representations and introduces variability to their periphery.
Anotace česky
Tematizaci urité situace , která je spolená v rámci malé skupiny, mžeme chápat jako výsledek komunikace v této skupin. Oproti tomu takové situace, které jsou obecn známé (nap. z TV), ale zkušenost s nimi je relativn malá, jsou tématizovány spíše na základ obecného "jádra" sociálních reprezentací. Metoda: Ti skupiny (spolužáci) ve vku 16 a 17 let z tech rzných škol v Brn jsme požádali, aby ešili dv problémové situace. Jednotliví probandi nemohli pi ešení spolupracovat. První situace prezentovala osobu lezící na zemi, která potebovala pomoc. Druhá situace prezentovala lovka, který chtl získat pracovní místo, které pro nj bylo velmi významné. Odlišnost tchto situací spoívala: Ob situace byly respondentm dobe známé, ale zatímco první z nich byla spíše mediáln známá, druhá situace se v urité podob dotýkala každého probanda (pijetí na stední školu. Naše výsledky potvrzují, že situace, která je bližší osobní zkušenosti proband je komunikována a tématizována odlišn jednotlivých skupinách tídních kolektiv, zatímco tématizace druhé situace je obecnjší a nezávislá na komunikaci v rámci malých skupin.
Návaznosti
GA406/04/0611, projekt VaVNázev: Důvěra v procesu jednání v interpersonálních situacích
Investor: Grantová agentura ČR, Důvěra v procesu jednání v interpersonálních situacích
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 11:03