SZALÓ, Csaba. Svádění ke kulturní asimilaci a resistence vůči ní: o dynamice sociální inkluze maďarské menšiny jižního Slovenska. In SIROVÁTKA, Tomáš. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: Masarykova universita a Georgetown, 2004, s. 217-234, 17 s. Edice Rubikon, sv. 9. ISBN 80-210-3455-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Svádění ke kulturní asimilaci a resistence vůči ní: o dynamice sociální inkluze maďarské menšiny jižního Slovenska
Název anglicky The seduction of cultural assimilation and the resistance against it: on the social inclusion of Hungarian minority in Southern Slovakia
Autoři SZALÓ, Csaba (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. od s. 217-234, 17 s. Edice Rubikon, sv. 9. 2004.
Nakladatel Masarykova universita a Georgetown
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/04:00011070
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 80-210-3455-6
Klíčová slova anglicky identity; cultural assimilation
Štítky cultural assimilation, identity
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D., učo 5918. Změněno: 30. 6. 2009 17:23.
Anotace
This paper subjects to interpretative analysis the discourse of Hungarian teachers working in the elementary schools of the Hungarian minority living in the southern regions of the Slovak Republic. It focuses on teachers experiences, strategies and legitimizations of resistance against the process of cultural assimilation that seduces and endangers the members of minority community. The first part outlines practices of resistance, particularly as they are embedded in activism, cultivation of Hungarian language skills and Hungarian national identity, and in efforts to teach Slovak language. The second part deals with forms of implicit justification provided by actors themselves. Legitimacy of resistance, in the sense of its inevitability is grounded in the ideas and arguments that crystallize around the following claims: firstly that ordinary people have an insufficient reflexivity; secondly that Hungarian minority identity has a stigmatic character, and finally that the promise of liberation offered by cultural assimilation is in fact an illusion.
Anotace anglicky
This paper subjects to interpretative analysis the discourse of Hungarian teachers working in the elementary schools of the Hungarian minority living in the southern regions of the Slovak Republic. It focuses on teachers experiences, strategies and legitimizations of resistance against the process of cultural assimilation that seduces and endangers the members of minority community. The first part outlines practices of resistance, particularly as they are embedded in activism, cultivation of Hungarian language skills and Hungarian national identity, and in efforts to teach Slovak language. The second part deals with forms of implicit justification provided by actors themselves. Legitimacy of resistance, in the sense of its inevitability is grounded in the ideas and arguments that crystallize around the following claims: firstly that ordinary people have an insufficient reflexivity; secondly that Hungarian minority identity has a stigmatic character, and finally that the promise of liberation offered by cultural assimilation is in fact an illusion.
Návaznosti
MSM 142300001, záměrNázev: Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR (Akronym: MAMIET)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 03:32