V originále
Studie se zabývá problematikou začleňování ICT do škol. Jde o komplexní problém, který lze nahlížet ze tří základních rovin. Je nutné snažit se porozumět škole jako místu, kde jsou uskutečňovány změny související s implementací ICT, a porozumět také tomu, jakou roli při jejich zavádění sehrávají např. tradice školy, preferované vzorce chování, hodnoty, normy uznávané lidmi ve škole a vztahy školy s okolními subjekty (mezo perspektiva). Ale nejen to. Chápeme-li implementaci moderních technologií do škol jako komplexní problém, pak úvahy orientované pouze na školu ukazují jen část problému, který má ještě další dvě podstatné roviny. První z nich je školská politika (makro perspektiva), druhou rovinou (mikro perspektiva) jsou samotné technologie (technologické produkty) a jejich využití ve školním vzdělávání i v dalších oblastech fungování školy. Zmíněné roviny spolu souvisejí a každá sehrává při implementaci ICT do škol svou důležitou roli. Pro úspěšné začlenění moderních technologií do škol můžeme považovat za klíčovou mezo perspektivu, tedy prostředí školy, kde se musí protínat snahy a principy všech tří perspektiv. Ukazuje se, že pro poznání role prostředí školy, v němž se realizují změny související s implementací ICT, je významným pojmem kultura školy, která představuje důležitý a relativně stálý faktor života školy.
In English
The contribution is one of the partial outcomes of a three-year project called Information and Communication Technologies (ICT) and School Culture (Towards the Role of Informational and Communication Technologies in the development of Czech school culture). The main aim of the project is to identify the role of ICT in school culture. In this project school culture is perceived as an important and relatively constant element of school life involving believes, values, opinions, standards, symbols, rituals and preferred ways of behaviour, which is manifested in the behaviour of people in schools as well as in their external relationships.