J 2004

K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy

ZOUNEK, Jiří

Basic information

Original name

K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy

Name in Czech

K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy

Name (in English)

On the Problems of the Convergence of Information and Communication Technologies and the School

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

SPFFBU, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2004, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/04:00019861

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

ICT; school; learning; teaching; teacher; school culture; policy; multimedia; EU
Změněno: 1/2/2006 14:14, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zabývá problematikou začleňování ICT do škol. Jde o komplexní problém, který lze nahlížet ze tří základních rovin. Je nutné snažit se porozumět škole jako místu, kde jsou uskutečňovány změny související s implementací ICT, a porozumět také tomu, jakou roli při jejich zavádění sehrávají např. tradice školy, preferované vzorce chování, hodnoty, normy uznávané lidmi ve škole a vztahy školy s okolními subjekty (mezo perspektiva). Ale nejen to. Chápeme-li implementaci moderních technologií do škol jako komplexní problém, pak úvahy orientované pouze na školu ukazují jen část problému, který má ještě další dvě podstatné roviny. První z nich je školská politika (makro perspektiva), druhou rovinou (mikro perspektiva) jsou samotné technologie (technologické produkty) a jejich využití ve školním vzdělávání i v dalších oblastech fungování školy. Zmíněné roviny spolu souvisejí a každá sehrává při implementaci ICT do škol svou důležitou roli. Pro úspěšné začlenění moderních technologií do škol můžeme považovat za klíčovou mezo perspektivu, tedy prostředí školy, kde se musí protínat snahy a principy všech tří perspektiv. Ukazuje se, že pro poznání role prostředí školy, v němž se realizují změny související s implementací ICT, je významným pojmem kultura školy, která představuje důležitý a relativně stálý faktor života školy.

In English

The contribution is one of the partial outcomes of a three-year project called Information and Communication Technologies (ICT) and School Culture (Towards the Role of Informational and Communication Technologies in the development of Czech school culture). The main aim of the project is to identify the role of ICT in school culture. In this project school culture is perceived as an important and relatively constant element of school life involving believes, values, opinions, standards, symbols, rituals and preferred ways of behaviour, which is manifested in the behaviour of people in schools as well as in their external relationships.

Links

GP406/03/P119, research and development project
Name: Informační a komunikační technologie a kultura školy. K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy
Investor: Czech Science Foundation, Information and communication technologies and school culture. Towards the role of information and communication technologies in development of Czech school culture