V originále
Though the exploration of school culture is laborious, researchers have been endeavouring to empirically apprehend it since the 1960s. Various research jobs have been carried out, of diverse starting points, ways of materialization, and conclusions. The presented text indicates a way of classifying these studies according to the purposes they had been performed for. Though the list of examples is not entirely complete nor is the classification definite, a conclusion seem to be clear and evident: in most cases, school culture is not explored in order to grasp such culture itself. Much more often, school culture is examined as a starting point, a pre-condition, or a tool to explore another object of the researchers interest outside the culture itself, such as the quality and judgement of the schools performance, the quality of the learning process, or the schools development potential.
In Czech
Přestože je zkoumání kultury školy obtížné, výzkumníci usilují o její empirické uchopení už od šedesátých let minulého století. Nyní existuje velké množství realizovaných výzkumů a jejich velmi rozmanitých východisek, způsobů realizace i závěrů. Následující text naznačuje možnost utřídění těchto výzkumů na základě účelu, který byl do jednotlivých výzkumů vtělen. Ačkoliv není přehled podávaných příkladů zcela vyčerpávající a zařazení jednotlivých provedených výzkumů není vždy naprosto jednoznačné, jedna věc je z následujícího přehledu zřejmá. A to skutečnost, že kultura školy je jen výjimečně zkoumána pro samotné porozumění kultuře školy. Daleko častěji je kultura školy zkoumána jako východisko, předpoklad, či nástroj pro určitý předmět zájmu výzkumníka, ležící mimo samotnou kulturu, ať už je to kvalita práce školy a její posuzování, kvalita učebních procesů či potenciál rozvoje školy.