J 2005

School culture as an object of research

POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Eva VÁCLAVÍKOVÁ, Jiří ZOUNEK et. al.

Basic information

Original name

School culture as an object of research

Name in Czech

Kultura školy jako předmět výzkumu

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic), Eva VÁCLAVÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic)

Edition

The New Educational Review, Toruň, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2005, 1732-6729

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00012453

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

school culture; research; features of a successful school

Tags

research, school culture
Změněno: 30/5/2005 13:54, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ

V originále

Though the exploration of school culture is laborious, researchers have been endeavouring to empirically apprehend it since the 1960s. Various research jobs have been carried out, of diverse starting points, ways of materialization, and conclusions. The presented text indicates a way of classifying these studies according to the purposes they had been performed for. Though the list of examples is not entirely complete nor is the classification definite, a conclusion seem to be clear and evident: in most cases, school culture is not explored in order to grasp such culture itself. Much more often, school culture is examined as a starting point, a pre-condition, or a tool to explore another object of the researchers interest outside the culture itself, such as the quality and judgement of the schools performance, the quality of the learning process, or the schools development potential.

In Czech

Přestože je zkoumání kultury školy obtížné, výzkumníci usilují o její empirické uchopení už od šedesátých let minulého století. Nyní existuje velké množství realizovaných výzkumů a jejich velmi rozmanitých východisek, způsobů realizace i závěrů. Následující text naznačuje možnost utřídění těchto výzkumů na základě účelu, který byl do jednotlivých výzkumů vtělen. Ačkoliv není přehled podávaných příkladů zcela vyčerpávající a zařazení jednotlivých provedených výzkumů není vždy naprosto jednoznačné, jedna věc je z následujícího přehledu zřejmá. A to skutečnost, že kultura školy je jen výjimečně zkoumána pro samotné porozumění kultuře školy. Daleko častěji je kultura školy zkoumána jako východisko, předpoklad, či nástroj pro určitý předmět zájmu výzkumníka, ležící mimo samotnou kulturu, ať už je to kvalita práce školy a její posuzování, kvalita učebních procesů či potenciál rozvoje školy.

Links

GA406/01/1078, research and development project
Name: Kultura české školy a strategie jejího rozvoje
Investor: Czech Science Foundation, The Culture of Czech School and Strategies for its Development
Displayed: 8/11/2024 15:36