Detailed Information on Publication Record
2005
CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents
MAREŠ, Jiří, Stanislav JEŽEK and František TOMÁŠEKBasic information
Original name
CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents
Name in Czech
CASSS-CZ: česká verze dotazníku sociální opory pro děti a adolescenty
Authors
MAREŠ, Jiří (203 Czech Republic), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, guarantor) and František TOMÁŠEK (203 Czech Republic)
Edition
The New Educational Review, Toruň, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2005, 1732-6729
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00013734
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
social support; perceived support; child; adolescent; parent; teacher; classmate; assessment
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 30/11/2006 10:25, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
V originále
This validation study deals with verification of the Czech version of CASSS. The questionnaire comprises 60 items. Students assess the frequency of each event described by an item and its importance. The research was realized on a sample of 274 grade 6 to 9 students and yielded similar psychometric properties as the original American version of CASSS (2000). The factor analysis identified a five-factor structure corresponding to the variables of parents, teacher, classmates, best friend, and people in school. Factor loadings ranged from 0.31 to 0.87 (compared with 0.52 to 0.81 in the original version) within each of the five components. The identified structure explains approximately 48 % of variance. Reliability estimated using Cronbach alpha was computed for each subscale (parents, teacher, classmates, best friend, and people in school). The coefficients of internal consistency ranged from 0.84 to 0.93 (compared with 0.92 to 0.95 in the original version). Cronbach alpha for the whole questionnaire is 0.95 (compared with 0.96 in the original version). The method can be used within the conditions of Czech schools to determine the actual state of individuals and groups, individual counselling and evaluation of intervention effects.
In Czech
Tato validizační studie pojednává o ověření české verze CASSS. Dotazník se skládá ze 60 položek. Žáci posuzují frekvenci každé události popsané položkou a její subjektivní důležitost. Výzkum byl porveden na vzorku 274 žáků 6. až 9. ročníku. Tento vzorek poskytl podobné výsledky jako původní americká verze CASSS (2000). Faktorová analýza identifikovala pětifaktorovou strukturu, která odpovídá proměnným rodiče, učitel, spolužáci, nejlepší kamarád a lidé ve škole. Faktorové náboje se pohybovaly od 0,31 do 0,87 (oproti 0,52 až 0,81 u originální verze) v rámci každé z pěti složek. Koeficienty interní konzistence se pohybovaly od 0,84 do 0,93 (oproti 0,92 až 0,95 u originální verze). Metodu lze použít v podmínkách českých škol k diagnostice aktuálního stavu jednotlivců i skupin, individuální poradenství a evaluac výsledků intervencí.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|