A 2005

Psychosociální klima školy: Vývoj diagnostické metodiky pro použití s žáky 2. stupně ZŠ

JEŽEK, Stanislav

Basic information

Original name

Psychosociální klima školy: Vývoj diagnostické metodiky pro použití s žáky 2. stupně ZŠ

Name in Czech

Psychosociální klima školy: Vývoj diagnostické metodiky pro použití s žáky 2. stupně ZŠ

Name (in English)

School climate: the development of an assessment procedure for middle school children

Authors

JEŽEK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

prezntace. Brno, 2005

Publisher

Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00013735

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

school climate; assessment; focus groups; questionnaire; middle school; students
Změněno: 19/5/2005 15:47, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek popisuje vývoj metodiky pro diagnostiku klimatu školy z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Navrhovaný postup se zaměřuje na identifikaci prvků reprezentací školy u žáků konkrétní školy a emocí spojených s těmito prvky. Data jsou vytvářena použitím kombinace focus group a dotazníkové metody. V rámci focus group jsou explorovány reprezentace a zjišťováno jejich sdílení - základní aspekt klimatu. Navazující dotazníkové šetření pak zjišťuje výskyt identifikovaných prvků reprezentací v žákovské populaci. Příspěvek prezentuje empirická zjištění získaná použitím navrhovaného diagnostického postupu na 5 základních školách.

In English

The paper describes the development of a school climate assessment procedure for the perspective of middle school students. The proposed procedure focuses on the identification of the structure of students' reprecenantion of their school and emotions associated with the elements of the representations. Data are created using a combination of focus groups and a questionnaire method. The aim of the focus groups is to explore the representations and find out which parts are shared (sharedness being an elementary aspect of most conceptualistaions climate). The follow-up questionnaire assesses the prevalence of identified elements of representations in the school. The paper presents empirical findings form the application of the pproposed assessment procedure in 5 middle school in Czech Republic.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society