Edition
Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Graeco-Latina Brunensia (řada klasická), Brno, Masarykova univerzita, 2004, 1211-6335
V originále
Im Artikel wird am Beispiel der drei bedeutsamen lateinischen Bildungsschriften (Gellius' Noctes Atticae, Macrobius' Saturnalia und Martianus Capellas De nuptiis Philologiae et Mercurii) eine These, bzw. Behauptung erörtert, dass nicht nur die Werke, die direkt als symposiastisch oder sympotisch bezeichnet werden und so zum Symposiumsgenres gezählt werden, sondern auch viele andere Bildungstexte das Motiv des Symposiums sehr häufig nutzen namentlich im Kontext des platonischen Dialogs und dass dieses Motiv ein sehr wichtiges, wenn nicht grundlegendes Element ihrer Form ist.
In Czech
V příspěvku je obhajována na příkladu tří významných latinských vzdělávacích prací (Gelliova díla Noctes Atticae, Macrobiova díla Saturnalia a Martianovy práce De nuptiis Philologiae et Mercurii) domněnka, že motivu symposia - zvlášt v souvislosti s platónských dialogem - nevyužívají pouze práce, které jsou přímo označeny jako symposiastické či sympotické, ale také mnohé jiné vzdělávací texty a že je tento motiv velmi důležitou, ne-li základní součástí jejich formy.
In English
In the article, the following argument is exampled in three significant Roman scholarly works (Gellius' Noctes Atticae, Macrobius' Saturnalia and Martianus Capella's De nuptiis Philologiae et Mercurii): not only works directly designated as symposiatic or sympotic, but many others scholarly writings use the setting of symposium very often (especially in the context of platonic dialogue), so that we can see this setting as a very important, if not the elementary component of their form.