Detailed Information on Publication Record
2004
Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti
ŠIBOR, Jiří and Hana CÍDLOVÁBasic information
Original name
Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti
Name in Czech
Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti
Name (in English)
Paper, Small Wooden Sticks, Plasticine as Materials Supporting Space Imagination
Authors
ŠIBOR, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana CÍDLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Brno, Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. 5 pp. 2004
Publisher
Masarykova univerzita v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/04:00030968
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-210-3612-5
Keywords in English
Stereochemistry; Models; Modeling; Space imagination; Didactics of chemistry.
Změněno: 11/4/2011 18:08, doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
V originále
Člověk, již záhy po svém narození, začne chápat svět kolem sebe jako trojrozměrný. Svými psychosomatickými předpoklady, které jsou u každého jednoho jedince různě vyvinuté, to zvládá hůře či lépe. Pro správné pochopení struktury a chování molekul je nutností, aby i tyto viděl jako tělesa a nikoli jako planární útvary, k čemuž (snad s výjimkou možností e-learning) je bezděčně veden (tabule, učebnice, ...). Přestože existují modely, které jsou více či méně při výuce chemie využívány, nebývá na základních a středních školách obvykle možnost, aby je mohli používat všichni žáci a stále (třeba při domácí přípravě). Papír, špejle a plastelína mohou být finančně nenáročným materiálem, který umožní rozvíjet prostorovou představivost a tím také chápat trojrozměrnost molekul a jejich změn, velmi dobře. Lze jich použít k modelování struktury atomů, molekul a změn, kterým podléhají během chemických reakcí. Výhodou je, že každý žák má možnost tvořivě a nenásilně (tváří se jako hra) brouzdat v oblasti života, jež je pro něj pouhým okem nepostřehnutelný, a utvořit si náležitou představu o jeho jednoduchosti i složitosti.
In English
To understand structure and properties of molecules, it is necessary to be able tu view them as three-dimensional objects and not only as planar pictures. The materials mentioned in the name of this article can be used instead of expensive model-brick-boxes.